Nieuws gefilterd op Fractie

Meld je aan voor de Mensenketen op 25 juni 2017

Op 25 juni 2017 vindt de Mensenketen tegen Tihange plaats: 90 kilometer aan mensen die hand in hand van Aken via Maastricht en Luik naar Tihange protesteren tegen de gammele kerncentrale van Tihange. Het belooft de grootste anti-kernenergiedemonstratie in Nederland te worden sinds de jaren '80, want voor de volledige route zijn naar schatting zo'n 60.000 mensen nodig. Een memorabele manifestatie die je niet gemist wil hebben, maar belangrijker: die moet helpen in België de publieke opinie te kantelen over de instandhouding van de Belgische kerncentrales, zodat ook daar de transitie naar veilige, duurzame vormen van energieopwekking eindelijk doorgezet wordt. GroenLinks is als jarenlang deelnemer aan het Euregionale samenwerkingsverband Stop-Tihange.org mede-organisator van de Mensenketen.

Krabbendam in De Stemming over Limburgers en geluk en andere actuele zaken

Op zondag 21 mei 2017 nam fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam samen met Angèl Nijskens en Louk Hustinx deel aan het opiniepanel van De Stemming. Onderwerpen van gesprek waren de ranglijst van de Atlas voor Nederlandse gemeenten, de status van het Limburgs bij de Nederlandse Taalunie, het hoofddoekje als onderdeel van het politieuniform, en de coalitieonderhandelingen in Den Haag.

Krabbendam bij Avondgasten over Tihange

Op 10 mei 2017 mocht fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam aanschuiven bij het programma Avondgasten op L1 om te vertellen over de problemen van de kerncentrale van Tihange en over de Mensenketen die georganiseerd wordt op 25 juni 2017. Kijk hier de uitzending terug.

Krabbendam in De Stemming over de man & het huishouden en andere actuele zaken

Op zondag 23 april 2017 nam fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam samen met Angèl Nijskens en Bert Kersten deel aan het opiniepanel van De Stemming. Het ging over VVV Venlo, het uitblijven van steun van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg voor de Mensenketen tegen Tihange, en de man en het huishouden. Ook werd Krabbendam kort om een reactie gevraagd op het nieuws dat de fractie van GroenLinks Maastricht hem zal voordragen als opvolger van wethouder Gerdo van Grootheest.

Krabbendam in debat over de tram bij De Stemming

Op 2 april 2017 ging fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam met CDA-fractievoorzitter Vivianne Heijnen in debat bij het radioprogramma De Stemming van L1 radio over nut en noodzaak van de Tram Vlaanderen-Maastricht. GroenLinks is een groot voorstander van de komst van deze tram, die eindelijk een duurzame kwalitatieve openbaar-vervoersverbinding oplevert tussen onze stad en het Vlaamse achterland. Luister hier het debat terug.

Maastrichtse partijen starten publieksactie tegen Tihange

Zeven Maastrichtse partijen (GroenLinks, Seniorenpartij, CDA, SP, PvdA, PVM en MV) starten een affichecampagne tegen de Belgische kerncentrales. De partijen willen duizenden gele affiches door Maastricht en omgeving verspreiden, waarmee burgers blijk kunnen geven van hun protest tegen de kerncentrales in Tihange en Doel. Met de affichecampagne sluiten de partijen aan bij de publieksactie die vanuit Aken is opgestart en die het Duits-Limburgse grensgebied steeds geler kleurt.