Op 31 maart 2011 lag naast de tracékeuze voor de tram ook een raadsvoorstel rondom de herinrichting van de stationsomgeving. Onder meer om de (voorlopige) eindhalte van de tram in te kunnen passen, moet de stationsomgeving worden aangepast. Verder lagen er tot op heden ook wensen om een bustraverse over het spoor heen te maken richting Sint Maartenspoort, ondergrondse parkeergarages voor auto’s en fietsen, en een langzaam verkeersverbinding (voetgangers en fietsers) over het spoor.
.....
Nu werd voorgesteld om de plannen, mede door een gebrek aan geld, te versoberen. De bustraverse en de langzaam verkeerverbinding worden in ieder geval geschrapt. En verder heeft NS Spoor zich bij de gemeente gemeld om geen parkeergarage, maar een parkeertoren op de plek van de huidige P&R-locatie aan de oostkant van het spoor te maken. Voor de helderheid: alleen de doelstellingen voor de plannen lagen ter besluitvorming voor, niet de daadwerkelijke plannen zelf.
Hoewel we het erg jammer vinden, heeft GroenLinks begrip getoond voor het schrappen van de bustraverse uit de plannen. Daar is nu eenvoudigweg geen geld voor. Daarnaast is er ook minder noodzaak toe, omdat er een oplossing is gekomen voor de files in de Scharnertunnel, waardoor de bussen op de lijnen naar Oost-Maastricht daar niet langer stil komen te staan.
GroenLinks heeft daarnaast zorgen geuit over een mogelijke parkeertoren langs het spoor. Hoewel we mensen liever op de fiets of met de bus naar het station zien komen, zien we de noodzaak voor een goede P&R-locatie om nog meer mensen de trein in te lokken. Maar niet in de vorm van een parkeertoren!
Ten slotte heeft GroenLinks uitgesproken dat het onacceptabel is dat de afstand tussen de twee oversteekplaatsen voor fietsen over het spoor, de Viaductweg en de Duitse Poort/Scharnertunnel 1.300 meter bedraagt, daar waar de helft van deze afstand als de norm gezien wordt. Als het plan voor een fiets- en voetgangersbrug over het spoor dan de ijskast in gaat, wat GroenLinks betreft op de bovenste plank en met de ijskast op een paar graadjes warmer.