De luchtkwaliteit in Maastricht is slecht. Recente studies tonen aan dat langs een groot aantal wegen in de stad de normen voor fijnstof en stikstofdioxide overtreden worden. Maastricht behoort zelfs tot de top 5 van Nederlandse steden met de slechtste luchtkwaliteit. GroenLinks Maastricht vindt dat onacceptabel.

Willen we de gezondheid van onze burgers én de toekomstige stedelijke ontwikkeling van de stad niet verder op het spel zetten, dan is een voortvarende aanpak om te komen tot verbetering van de luchtkwaliteit harde noodzaak. Een deel van de oorzaken ligt buiten de directe invloedssfeer van de gemeente zelf, maar dat neemt niet weg dat ook in Maastricht zelf stevige maatregelen nodig zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren. GroenLinks heeft daarom het Aanvalsplan Luchtkwaliteit Maastricht opgesteld, waarin zij 11 maatregelen voorstelt om de luchtkwaliteit in onze stad structureel te verbeteren. Zij vraagt het college van Maastricht om deze maatregelen op te pakken en actief ten strijde te trekken tegen de alarmerende luchtkwaliteit in de stad. De maatregelen zijn:

1. Onnodig Vrachtverkeer uit de stad
Bekend is dat een deel van het vrachtverkeer in onze stad de stad alleen als doorvoerroute gebruikt. Begin en eindbestemming liggen niet in Maastricht. Denk bijvoorbeeld aan het vrachtverkeer dat vanuit Belgisch Limburg door de kortste route te kiezen, dwars door Maastricht rijdt naar de A79 richting Heerlen en Duitsland. GroenLinks vindt dat dergelijk vrachtverkeer via het snelwegennet omgeleid moet worden en niet meer door onze stad mag passeren. 

2. Het gebruik van ‘PC-Hoofttractoren’ stevig ontmoedigen
Bekend is dat verschillende, vooral extreem grote typen personenauto’s (waaronder in ieder geval de SUV’s), in de volksmond ook wel PC-Hoofttractoren genoemd)  beduidend meer luchtverontreiniging veroorzaken dan gewone autotypen. Bovendien zijn ze door hun omvang een stuk onveiliger in het nauwe stedelijk stratenpartroon. GroenLinks vindt dat via een gedifferentieerd parkeervergunningensysteem, waarbij dergelijke milieubelastende auto’s  een duurder tarief betalen, de aanschaf en het gebruik ervan moet worden ontmoedigd.

3. Aanleg ‘Park en Vaar’- voorziening in de Beatrixhaven
Om de druk van het autoverkeer op de (binnen)stad te ontlasten zijn nieuwe initiatieven om bezoekers van de stad aan de rand van die (binnen)stad op te vangen en snel en comfortabel naar de binnenstad te vervoeren onontbeerlijk. In aansluiting op de toekomstige afslag van de A2  richting de Beatrixhaven, kiest GroenLinks voor de aanleg van een snel, goedkoop en comfortabel P en Vaar systeem tussen Beatrixhaven (ter hoogte van de ingang Julianakanaal) en de Kesselskade. Daarnaast is een stevige opwaardering van o.a. de PenR voozieningen bij het MECC en de Geusselt en de PenW voorziening aan de Cabergerweg op korte termijn noodzakelijk.

4. Behoud van bomen en boomplantcampagne in en om Maastricht
GroenLinks is al jaren overtuigd van de zuiverende werking van groen op de luchtkwaliteit (fijnstof, NO2, maar ook CO2). Bovendien toont onderzoek inmiddels ook aan dat groen ook in algemene zin een gezonde uitwerking heeft op het welbevinden van de mens. GroenLinks pleit dan ook voor behoud van de bomen die er al zijn (zoals het ENCI-bos) en boomaanplant, zowel in de stad (bij knelpuntlocaties, maar ook middels parkaanleg en opwaardering openbaar groen) als ook grootschalig middels bosaanleg aan de randen van de stad. Uitbreiding van het Milleniumbos en een groene schakel tussen Savelsbos en Maas zijn daarbij kansrijke locaties.

5. De stadsbus: beter en gratis
Om naast de reguliere gebruiker ook de notoire stedelijke autorijders nu echt over te halen om binnen de stad over te stappen op de bus is een radicale aanpak nodig. Het netwerk van de stadsbus dient daarom zo laagdrempelig mogelijk te zijn. Dat betekent in de ogen van GroenLinks snel, makkelijk en ook eenvoudig en helder te begrijpen:  Dus geen andere busnummering tijdens de avonduren, dus geen noodzaak om ingewikkelde tijdentabellen te raadplegen omdat de bus gegarandeerd binnen 15 minuten langskomt. Dus geen ingewikkeld betaalsysteem met strippenkaarten maar gratis openbaar vervoer. Hiervoor zijn forse investeringen noodzakelijk, maar daar staat tegenover dat bij het slagen van een dergelijk aanpak dure investeringen in opwaardering van het stedelijk wegennetwerk achterwege kunnen blijven.

6. Versnelling in de realisatie van het light-rail netwerk
Al jaren wordt op Zuid-Limburgse schaal gesproken over de aanleg van een light-rail netwerk. Van de realisatie komt vooralsnog niets terecht. GroenLinks pleit voor een pro-actieve aanpak van rijk, provincie en betrokken gemeenten om op korte termijn realisatie mogelijk te maken. Daarbij dienen zowel het regionale cirkelnetwerk tussen Luik-Aken-Heerlen-Maastricht-Luik  als het stedelijke netwerk AZM- Maastricht CS-spoorbrug- Belvedere-Maastricht West  op de agenda gezet te worden

7. Aanwijzing van autovrije zones rond schoolcomplexen
Om onze jeugd het goede voorbeeld te geven moeten ouders gestimuleerd worden zoveel als mogelijk de kinderen niet per auto naar de school te brengen. De veelheid aan autoverkeer rond schoolgebouwen leidt in de huidige situatie bovendien vaak tot zeer onveilige situaties. GroenLinks pleit dan ook voor de verbetering van zowel de luchtkwaliteit als de verkeersveiligheid voor autovrije schoolzones in combinatie met de aanleg van Park en Kiss voorzieningen op veilige afstand van de school.

8. Verlaging autosnelheid in de hele stad naar 50 kilometer per uur
Hoe hoger de snelheid hoe hoger de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen. Met uitzondering van de trajecten over Kennedybrug en Noorderbrug geldt reeds een maximum snelheid van 50 kilometer per uur in Maastricht. Zowel vanuit de wens de luchtkwaliteit te verbeteren als vanuit verkeersveiligheid (zie de nog altijd gevaarlijke afritten aan weerszijden van de Kennedybrug) kiest Groen Links voor verlaging van de maximum snelheid op deze twee trajecten naar 50 kilometer per uur.

9. Het gemeentelijk wagenpark geeft het goede voorbeeld
Wil de overheid geloofwaardig overkomen dient zij zelf het goede voorbeeld te geven. GroenLinks pleit er dan ook voor om het gemeentelijk wagenpark en de stadsbussen in de stad met spoed en met voorrang over te laten schakelen op het gebruik van schone energievormen zoals koolzaadolie, aardgas of waterstof. Op heel korte termijn dienen in ieder geval op alle wagens, voor zover nog niet aanwezig, roetfilters geplaatst te worden.

10. Busbanen alleen voor schoon verkeer
Niet alleen de bussen maar al het verkeer dat gebruik maakt van de busbanen in de stad dienen in overeenkomstig met het vorige actiepunt 9 ‘luchtkwaliteitsproof ‘ te zijn. Voldoet een taxi niet aan die norm, dan wordt geen vergunning verleend voor het gebruik van de snelle vrije busbanen.

11. Overlast scooters en brommers aanpakken
Stringentere handhaving milieunormen voor brommers en scooters. Brommers en scooters dragen voor een aanzienlijk deel bij aan de luchtverontreiniging in de stad. Ook veroorzaken ze aanzienlijke geluidshinder.

Nadere informatie is te verkrijgen bij:

Marleen Thissen, fractievoorzitster GroenLinks Maastricht,  043-3250023