Zie de link 'Lees meer' hieronder voor de bijdrage van Gerdo van Grootheest dd 6 april 2010

Meneer de voorzitter,

De lente is aangebroken, de Maastrichtse terrassen zitten vol. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit moment ook liever op een terras zou zitten dan hier te staan. Zowel het proces van de coalitievorming als het eindresultaat stemt GroenLinks namelijk weinig gelukkig. CDA-formateur Luc Winants noemde dit een vertaling van het verkiezingsresultaat. En hij wil dat Maastricht een innovatieve en dynamische partner wordt. GroenLinks heeft hier een ander gevoel bij. GroenLinks typeert het bestuursakkoord en de nieuwe coalitie meer als het Maastricht van de middelmaat.

Enkele weken is er onderhandeld op het Maastrichtse stadhuis. Helaas nooit met alle partijen bij elkaar. Om zo samen te zoeken naar de uitdagingen waar deze stad voor staat zoals de krimp van de bevolking, de gevolgen van de economische crisis voor de arbeidsmarkt, hoe pakken we door om Maastricht duurzaam te maken en de enorme bezuinigingen. Samen op thema’s de diepte ingaan. Elkaar op inhoud vinden of niet vinden. Maar in Maastricht doen we dat anders. Het ging om de positie van burger-niet-raadsleden, welke wethouder wel en niet, welke portefeuille wel of niet en hoeveel wethouders wil het CDA. Als een goochelaar toverde CDA-formateur Winants een concept-bestuursakkoord uit de hoge hoed. En een akkoord wat je kunt verwachten na zo’n proces: een akkoord op een hoog abstractieniveau, geen duidelijke prioriteiten en het ontbreken van een vertaling van visie naar actie. Kortom, een akkoord waar je alle kanten mee uit kunt, eigenlijk kan iedereen hier een handtekening onder zetten. Maar ja, als je het niet van de inhoud moet hebben, hoe kom je dan tot een keuze voor de coalitiepartijen? Dan laat je het verkiezingsresultaat spreken. En de vertaling van het verkiezingsresultaat die deze coalitie daaraan geeft is dat de partij die stabiel bleef er een wethouder bij krijgt en de partij die nagenoeg halveerde evenveel wethouders houdt. Een andere vertaling is dat de partij die nagenoeg halveerde het moeilijke WMO-dossier deponeert bij D66 en de bezuinigingen overlaat aan het CDA en zelf aan de wandel gaat met kunst en cultuur en de portefeuille linten doorknippen verkeer en duurzaamheid. Waarover zo dadelijk meer. Ook kiest de coalitie voor een naar onze mening opmerkelijke verdeling van de portefeuilles. Wethouder Damsma wordt verantwoordelijk voor integraal jongeren- en ouderenbeleid, wethouder Willems voor de uitvoering van het ouderenbeleid. Wethouder Winants houdt van graven en krijgt daarom de A2-tunnel, wethouder Nuss wordt verantwoordelijk voor het verkeersmanagement van de A2. En de o zo belangrijke uitdaging van deze stad om de economische structuur te versterken wordt verknipt door onderwijs, economie, arbeidsmarktbeleid te verdelen over maar liefst drie wethouders. En toefje op deze verkeerd gebakken taart is een uitbreiding van het aantal wethouders van vier naar zes. Dat kost de stad 1,6 miljoen euro en dat in een tijd van bezuinigingen. Dit is voorzitter, de vertaling van het verkiezingsresultaat van deze coalitie.

De PvdA vindt het bestuursakkoord solidair. Echter, geen woord in dit akkoord over dak- en thuislozen, vluchtelingen, diversiteit en de positie van uitkeringsgerechtigden. GroenLinks kent een andere vertaling van solidariteit. D66 ging de verkiezingen in met de leus Ja, Anders, D66. Ik heb flink zitten speuren in het bestuursakkoord, maar ‘anders’, nee dat heb ik niet kunnen ontdekken. De Seniorenpartij Maastricht zal blij zijn met dit grijze akkoord en ook het CDA houdt wel van documenten waar je alle kanten mee uitkunt. Het pluche zit goed of lonkt. Voorzitter, Maastricht krijgt een bestuursakkoord en coalitie die kiest voor de middelmaat. En dat verdient Maastricht niet en dat kan Maastricht zichzelf niet permitteren in een periode waarin we met zulke uitdagingen geconfronteerd worden.

Voorzitter, de reactie zo dadelijk zal vast een hoog ‘kump good’ gehalte hebben. Wacht u maar rustig af, wij komen binnen 100 dagen met de antwoorden op uw vragen. GroenLinks wacht dan ook met spanning af waar deze coalitie mee gaat komen. We weten alleen ook hoe het afgelopen is met regeringen die 100 dagen het land introkken voordat ze tot actie overgingen … Wie worden de Maxime Verhagen en de Wouter Bos van deze coalitie? Voorzitter, nu genoeg over het verleden en de blik op de toekomst. U kent GroenLinks namelijk als een optimistische partij met zin in de toekomst. Wij kiezen de komende jaren, we zullen afwachten voor hoeveel jaar, voor een kritische en constructieve oppositie. En gebaseerd op de inhoud, want dat is Maastricht van GroenLinks gewend. Wij leggen de nadruk op onze eigen agenda om Maastricht duurzamer, socialer en toleranter te maken. Dit willen we vooral samen doen met de inwoners van deze mooie stad en maatschappelijke organisaties die Maastricht rijk is. En ik wil dat samen doen met onze drie kanjers Roos, Miriam en Saskia. Voorzitter, ik kom aan het einde van mijn verhaal. GroenLinks wil op deze dag de feestvreugde ook niet al te zeer bederven. Daarom hebben wij een cadeau voor kandidaat-wethouder Nuss. Ik sprak er net al even over, u krijgt de portefeuille verkeer, vervoer en duurzaamheid. En laat dat nou net de portefeuille zijn waar GroenLinks-wethouder Wim Hazeu afgelopen jaren veel in de steigers heeft gezet. De GroenLinks-fractie biedt u dan ook graag deze schaar aan. Die zult u namelijk nodig hebben voor al die linten die u komende jaren gaat doorknippen van de projecten die in werking zijn gezet. Leen hem af en toe ook uit aan uw collega Winants, hij heeft de schaar nodig bij de A2-tunnel. GroenLinks houdt u ook in de gaten om de ambities op het gebied van een bereikbare en duurzame stad recht overeind te houden. Voorzitter, ondanks dat de gemeenteraad vandaag in meerderheid gaat kiezen voor een Maastricht van de middelmaat, wenst GroenLinks deze wethoudersploeg en deze coalitie, voor de time being, veel succes.