Lees hier de bijdrage van GroenLinks inzake de ENCI tijdens de commissievergadering Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit van 19 mei 2008.

Burgerinitiatief inzake ontgrondingvergunning ENCI

Voorzitter, als eerste wil Groenlinks lof uitspreken naar de initiatiefnemers van dit burgerinitiatief. Uit de hoeveelheid handtekeningen die het burgerinitiatief St. Pietersberg adembenemend heeft aangeboden aan de gemeente en Provincie blijkt hoezeer de toekomst van de ENCI-groeve leeft onder de Maastrichtse bevolking. En ook uit de Ideeënactie Toekomst ENCI-groeve die GroenLinks heeft georganiseerd zijn veel positieve reacties binnengekomen. En terecht. De ENCI is bijna 60 jaar een belangrijk bedrijf geweest voor onze stad. Met voor en tegenstanders.

GroenLinks is altijd zeer helder geweest over hoe wij denken over de activiteiten die gepaard gaan met de winning van mergel. Wij zijn voorstander van het zo snel als mogelijk stoppen van afgraven van mergel in de groeve en de activiteiten in de oven. Concreet is de GroenLinks fractie van mening dat, er geen boom meer gekapt mag wordt, de Observant, de cultuur- en natuurhistorische waarden die er nog zijn behouden blijven voor het Maastrichtse nageslacht. En dat de mergelwand, die het Maasdal en Jekerdal scheidt, overeind blijft staan. GroenLinks vindt ook dat we nu snel moeten beginnen met het opstellen van een visie voor de afwerking van de groeve, zodat iedereen snel kan gaan genieten van dit uniek stukje Maastricht.

Daarnaast vraagt GroenLinks aandacht voor de luchtkwaliteit. We moeten constateren dat sinds enkele jaren restproducten worden verbrand in de oven. De ENCI is echter geen afvalverbrander volgens de wet en dit zorgt ervoor dat de regels zoals gesteld bij deze verbranding niet dezelfde zijn als van een afvalverbrander. Hierdoor komen er stoffen in de lucht die een zeer negatieve invloed hebben op onze lokale luchtkwaliteit. GroenLinks maakt zich hier grote zorgen over.

Voorzitter, en dan de werkgelegenheid. Wij vinden het belangrijk dat de huidige werknemers van de ENCI die in de groeve en oven werken alternatieve en duurzame werkgelegenheid in het vooruitzicht staat. Er ligt een sociaal plan en daar hebben de werknemers hard voor geknokt.

Ook ziet GroenLinks tijdens en na de afwerking grote kansen voor nieuwe duurzame vormen van werkgelegenheid. We moeten af van een doemscenario waarbij we de groeve laten doodbloeden. We moeten niet alleen inzetten op het behoud van 85 werkplaatsen maar de kans grijpen in te zetten op extra duurzame werkgelegenheid. In het bestuursakkoord hebben we met elkaar afgesproken 4000 nieuw banen te creëren. Daar biedt dit gebied uitstekende mogelijkheden voor. Zo omarmt GroenLinks de oproep van de vakbond om een innovatie centrum voor bouwstoffen te realiseren.

Daarnaast zien wij nog andere kansen. Op het moment ligt er bij de ENCI 10 ha aan industrieterrein leeg, terwijl het bedrijventerrein Panneslagen bij Eijsden nog gerealiseerd moet worden. Als de oven van de ENCI stopt komt daar nog 10 ha bij. Deze 20 ha kunnen we als stad gebruiken om nieuwe duurzame werkgelegenheid te creëren. En dit keer werkgelegenheid die niet ten koste gaat van een belangrijk stuk natuur.

Voorzitter, ik rond af. Tijden veranderen; net als de aard en omvang van de werkgelegenheid bij ENCI, hogere eisen aan onze leefomgeving, eisen met  betrekking tot een gezonde luchtkwaliteit en wonen zonder geur- en geluidsoverlast. Daarnaast is de impact van de ENCI op de groeve enorm, de graafwerkzaamheden hebben inmiddels zo’n omvang gekregen dat er bijna niets meer over is van onze St. Pietersberg. De tijd is aangebroken om als politiek een duidelijk signaal af te geven dat het genoeg is geweest. Genoeg met afgraven van Maastrichts mergel, genoeg met het verder vervuilen van de lokale luchtkwaliteit.

Wij ondersteunen de oproep vanuit het burgerinitiatief van harte en verwachten dan ook van het college dat het college voortvarend aan de slag gaat met het opstellen van een afwerkplan. Wij verwachten dit plan over maximaal 1,5 jaar zodat de ENCI in de afbouw werk met werk kan maken, en de afwerking van de groeve ook tot een goed eind komt.

Daarnaast roept GroenLinks alle inwoners van Maastricht op de komende weken hun stem te laten horen over hoe zei denken over de toekomst van de ENCI-groeve.

Tweede termijn:
De GroenLinks fractie wil zich niet laten pinnen op een einddatum. Laat duidelijk zijn, hoe eerder hoe beter. Maar wel met realisme ten aanzien van wat mogelijk is.

Er liggen hier kansen op milieugebied, natuur en werkgelegenheid, als we een afwachtende houding aannemen laten we deze kansen liggen. Een proactieve houding!

Maatschappelijke kosten reizen de pan uit.
Daarnaast is er te weinig groen per inwoner en zou op deze manier het aantal vierkante meters per inwoner enorm kunnen toenemen.