Byeboere won met een sterke missie: een netwerk van mensen in Maastrichtse buurten die werken aan hun gezamenlijke passie: het welzijn van bijen, onmisbaar voor ons leefklimaat.

Vanuit de stad waren 8 initiatieven genomineerd. De onderstaande 3 toppers waren door de jury nader onderzocht, waarvan Byeboere dan uiteindelijk het Lintje uitgereikt kreeg. Athos, de tuin en Gedeelde Weelde kregen een certificaat met een eervolle vermelding. Alle drie zijn het initiatieven met een sterke focus op sociaal, duurzaam en gezond.

Athos, de tuin

Paula Pfeifer runt bij Athos de moestuin. Samen tuinieren, eten klaarmaken en  samen eten is een sterk middel om mensen met ecologie en duurzaamheid bekend te maken én sociaal maatschappelijk bezig te zijn.

Byeboere

“Social beekeepers”, voor de natuur én voor de mens. O.a. een groen lint van honing- en solitaire bijen door de stad versterkt de ecologie en brengt mensen bij elkaar.

Gedeelde Weelde

Een coöperatieve winkel die bio- en streekproducten zo duurzaam mogelijk bij de eindverbruiker brengt en daarbij een sterk programma van activiteiten ontwikkelt voor en door de leden van de coöperatie.

Wim Hazeu ( bestuurder Wonen Limburg en oud-wethouder GroenLinks) hield voorafgaand aan de uitreiking een zeer inspirerend verhaal over de perspectieven die houten woningen bieden voor de duurzame toekomst van de ( sociale) woningbouw, ook in Maastricht.

Wim Hazeu presenteert houten sociale huurwoningen
Wim Hazeu presenteert sociale huurwoningen van hout
Gedeelde Weelde
Athos de Tuinen