Afgelopen weken heeft Maastricht mogen ‘genieten’ van een staaltje draaien van de lokale CDA-fractie. De ene week spreekt het CDA zich uit voor het beperken van het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad, de volgende week moeten er ineens 1000 parkeerplaatsen bij. De ene week beklaagt het CDA zich over de luchtkwaliteit in de stad, de volgende week bouwen ze er nog een parkeergarage extra bij. Om de aandacht af te leiden van het eigen gezwabber, wordt door fractievoorzitter Janssen in een stuk in De Ster van vorige week, ook nog even de stadsenquête van GroenLinks over de bereikbaarheid van Maastricht aangepakt. Met Herman Emmink vragen wij ons af: wil het echte CDA nu opstaan?
Maastricht heeft een prachtige historische binnenstad die gedurende vele honderden jaren is gevormd. De inwoners van onze stad zijn terecht trots op ons prachtige hart. Vele bezoekers van buiten hebben deze schoonheid ook ontdekt en brengen regelmatig een bezoekje aan Maastricht. De historische structuur van de binnenstad is niet ingericht op grote aantallen bezoekers met de auto. Het staat dan ook regelmatig vast rondom de singels en voor parkeergarages. Er kunnen gewoon niet meer auto’s in. Ook heeft Maastricht een probleem met de luchtkwaliteit. Auto’s zijn een belangrijke veroorzaker van een vieze lucht. In het verleden heeft de Maastrichtse politiek in meerderheid dan ook besloten om bezoeken per auto aan de binnenstad te beperken en ruim baan te geven aan voetganger, fietser en de bus. Dat betekent geen autootje pesten, maar de bezoeker per auto stimuleren zijn of haar voertuig zoveel mogelijk aan de randen van de binnenstad of stad te parkeren om vervolgens te voet of met de bus de weg naar de binnenstad te vervolgen. Betekent dat dat er dus geen auto de binnenstad meer inkomt? Natuurlijk niet. Maar we vragen wel aan automobilisten zoveel mogelijk hun auto buiten de binnenstad te parkeren. Zo houden we onze binnenstad bereikbaar én leefbaar.
Het CDA heeft dit beleid in het verleden altijd ondersteund. Zo heeft de CDA-fractie de afspraken met Q-Park onderschreven over onder andere de verhoging van parkeertarieven, heeft het CDA een plafond van 7300 parkeerplaatsen vastgesteld en hebben de christendemocraten het pakket van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren ondersteund. Een pakket aan maatregelen om Maastricht bereikbaar en leefbaar te houden. Tijdens de raadsvergadering en raadscommissievergaderingen in de afgelopen weken laat het CDA plotseling een heel ander geluid horen: het aantal parkeerplaatsen moet flink worden verhoogd. Verschillende politieke partijen in de gemeenteraad herinnerden de christendemocraten aan de lijn van het CDA uit het verleden. De inwoners van Maastricht mogen tenslotte toch weten waar ze aan toe zijn.
PvdA en GroenLinks zijn altijd heel helder geweest: ruim baan voor de voetganger, fietser en het openbaar vervoer in de binnenstad. Daarnaast streven wij naar een autoluw karakter van ons centrum. Dat is goed voor de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de veiligheid. Kortom, de PvdA en GroenLinks staan voor een duidelijk toekomstbeeld. Weet u waar het CDA op het gebied van parkeren en een schone Maastrichtse lucht voor staat? Wij zijn na alle draaikonterij van de afgelopen weken het spoor inmiddels compleet bijster.
Manon Fokke is fractievoorzitter voor de PvdA en Gerdo van Grootheest is fractievoorzitter voor GroenLinks in de Maastrichtse gemeenteraad.