In de Belgische media circuleren diverse berichten over het Spartacusproject van Hasselt naar Maastricht. Er wordt veel gesproken over een trambus als goedkopere vervanging van de geplande lightrail verbinding. De pers lijkt er al uit te zijn, maar de politiek blijft kampioen in tegenstrijdige signalen.

De Belgen nemen uiteindelijk hun eigen beslissingen, ook als dat slechte beslissingen zijn.

Een zog. trambus is een modern vormgegeven gelede bus. Niks nieuws onder de zon, daar rijden er al veel van rond.

Ook als die op een eigen baan rijdt, kan die nooit gelijkwaardig zijn aan een lightrail op hoofdverbindingen in de regio.

En juist die aanleg van een aparte baan wordt een groot probleem, waardoor hij vooral ook op bestaande wegen zal rijden.

Het verhaal is nog niet teneinde, maar het zou niet de eerste keer zijn als politiek, in NL of BE, niet in staat is voor de lange termijn goede keuzes te maken.

Belgisch Limburg heeft een ov infrastructuur anno 1950: de bus voor de armen en de auto voor iedereen die een auto kan kopen. Met dank aan de effectieve Amerikaans geïnspireerde autolobby van na de 2e wereldoorlog.

We willen mensen stimuleren niet meer met de auto naar bestemmingen in de regio te gaan, als dat niet hoeft. Daar zijn hele goede redenen voor. Én we willen daarom aantrekkelijk, modern ov dat de concurrentie met de auto aankan. In een verstedelijkende, urbaniserende regio is modern ov de enige manier om vervoer van mensen in harmonie met de leefomgeving te laten plaatsvinden.

Het gaat echt niet alleen om "shoppen" in Hasselt of Maastricht. Wonen, werken en studeren worden steeds meer regionaal i.p.v. plaatselijk.

Je ziet overal in de wereld dat in urbane regio's het tijdperk "auto" ten einde loopt en men voor het ov nieuwe structuren zoekt in combinatie met andere modaliteiten, zoals fietsen. Het gaat niet alleen meer over vervoer, maar ook over gezondheid en milieu.

Ik ken geen enkele vervoersdeskundige, ook niet in België, die niet voor een gelaagde structuur van ov pleit: hoofdassen, regio ontsluiting en lokaal vervoer. Elk met zijn eigen modaliteit. Spartacus was daarin een consequent doordacht plan. Trambus is een concept dat schaalvergroting toestaat van de bus in een stedelijke omgeving. Maar zelfs daar, kijk naar Luik, ligt de volgende stap in het verschiet. Vervoer per rail heeft een hogere capaciteit, is sneller en comfortabeler én concurreert dan ook met de auto.

Met alleen de bus in de regio blijft je hangen in ov voor de armen en de auto voor wie zich een auto kan permitteren. 

Niet de keuze van GroenLinks, maar dat wist je al!

Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe het "tram dossier" zich de komende tijd zal ontwikkelen. 

Weliswaar met veel vertraging en korte termijn politiek gepruts in Hasselt, maar alle formele stappen worden tot nu toe gewoon genomen.

Ik vind het moeilijk om te zien wat in België nu windowdressing is en wat werkelijk gemeend.

https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementair-werk/plenaire-vergaderingen/1561005/verslag/1565961

Coen van der Gugten