​Op 22 mei 2016 organiseren GroenLinks Maastricht en het Milieu front Eijsden een demonstratie in Maastricht tegen de Belgische kerncentrales van Tihange en Doel. De demonstratie wordt ondersteund door alle partijen in de Maastrichtse gemeenteraad, de Aachener Aktionsbündnis gegen Atomenergie, Nucléaire Stop Kernenergie, de Natuur en Milieufederatie Limburg en WISE Nederland. Kom ook en ondersteun een breed protest tegen de stokoude, gammele en gevaarlijke kerncentrales van Tihange en Doel.

De demonstratie zal starten om 14:00 uur op Plein 1992 in Maastricht. Via de Rechtstraat, de Servaasbrug, de Kesselskade en de Hoenderstraat eindigt de demonstratie op de Markt in Maastricht, waar vanaf 15:00 uur een slotmanifestatie zal plaatsvinden. Daarbij zullen in elk geval Liesbeth van Tongeren (Tweede Kamerlid GroenLinks) en vertegenwoordigers van Nucléaire Stop Kernenergie en de Aachener Aktionsbündnis gegen Atomenergie spreken.

Langs de route van de demonstratie zullen de demonstranten worden toegezongen door het koor Stem des Volks.

"In januari 2013 vond er al eens een demonstratie in Maastricht tegen de kerncentrale van Tihange plaats. Toen namen 1.500 mensen deel. We hopen in deze meimaand op een hogere opkomst", aldus fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam namens GroenLinks. "De problemen bij de Belgische kerncentrales zijn immers alleen maar toegenomen: de oudste drie reactoren kregen een levensduurverlenging, in twee reactoren werden haarscheurtjes geconstateerd en toch werden deze reactoren heropgestart, en daar bovenop kwam nog eens de terreurdreiging in België. Een stevig protest tegen de Belgische kerncentrales is daarom harder nodig dan ooit!"

Mei in het teken van "Stop Tihange"
Mei staat voor Maastricht en Zuid-Limburg in het teken van het protest tegen de Belgische kerncentrales. Alle Maastrichtse politieke partijen (Seniorenpartij, CDA, D66, SP, PvdA, GroenLinks, PVM, VVD, MV en LPM) vinden dat de Belgische kerncentrales gesloten moeten worden en hebben zich daarom achter de initatieven van GroenLinks en het Milieu front Eijsden geschaard. Op 22 mei 2016 vindt dus de demonstratie plaats. Op 11 mei 2016 organiseren GroenLinks en MfE samen met de Natuur en Milieufederatie Limburg en WISE Nederland een burgerinformatieavond over de Belgische kerncentrales. Meer informatie over beide evenementen vindt u terug op deze website.