Op initiatief van de Zuid-Limburgse gemeenteraadsfracties en de Provinciale Statenfractie van GroenLinks wordt op 12 januari 2013 in Maastricht een internationale demonstratie tegen de kerncentrale van Tihange georganiseerd. Na een mars vanaf het station naar de Markt zullen de handtekeningen van de petitie worden aangeboden aan de Veiligheidsregio Zuid-Limburg en aan de Tweede Kamer.

“Bijna 7.000 mensen uit Zuid-Limburg en de Euregio steunen de oproep dat er veiligheidsplannen moeten worden gemaakt in verband met de risico’s van de kerncentrale van Tihange”, aldus Statenlid Gert-Jan Krabbendam en raadslid Rob Hoenen namens GroenLinks. “We willen bereiken dat er plannen voor schuilen, evacuatie en uitdelen van jodiumpillen komen tot 80 kilometer van de potentiële rampplek. Daarnaast willen we grensoverschrijdende kernrampoefeningen en spoedige sluiting van de tikkende tijdbom Tihange. De Zuid-Limburgse oproep aan Den Haag om eindelijk eens van woorden daden te maken als het om de veiligheid van de Limburgse bevolking gaat, wordt steeds luider.”

De demonstratie start op zaterdag 12 januari 2013 om 14:00 uur op het station van Maastricht. De route gaat via de binnenstad naar de Markt. “Iedereen aan wie een kernenergieveilige toekomst voor zijn of haar kinderen en kleinkinderen aan het hart gaat, is van harte uitgenodigd om mee te lopen. Het gaat om een serieus probleem, maar we houden de toon ludiek”, aldus de GroenLinksers.

Burgemeester Hoes van Maastricht heeft als voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg zijn deelname toegezegd. Daarnaast zijn de gouverneur en woordvoerders uit de Tweede Kamer uitgenodigd om de petitie in ontvangst te nemen.

Voor meer informatie:
Gert-Jan Krabbendam, Statenlid GroenLinks Limburg, 06-43755393