Leden van DWARS Zuid-Limburg (GroenLinkse jongeren) hebben op dinsdag 7 december diverse palen waarop bewakingscamera's van de politie waren gemonteerd op een ludieke wijze versiert. Dit om het publieke debat over de camerabewaking in Maastricht op gang te brengen.

DWARS Zuid-Limburg wilde met deze actie bereiken dat Maastrichtenaren bewust nadenken over het nut van camerabewaking in Maastricht. De palen met daarop de camera's werden versierd met slingers en serpetine ( het zicht van de camera's is nimmer belemmerd). Tevens werd er een poster met daarop de tekst 'SMILE! You're on candid camera.' aan de palen gehangen.

Zelf is DWARS Zuid-Limburg niet overtuigd van het nut van de beveiligingscamera's omdat zij geen problemen oplossen maar enkel de problemen verplaatsen. DWARS Zuid-Limburg is van mening dat met mobiele politieteams op de mountainbike een beter resultaat kan worden behaald omdat er op deze wijze persoonlijk contact is met de burger, iets wat naar mening van DWARS Zuid-Limburg veel beter werkt ter voorkoming van vervelende activiteiten.

Tijdens het versieren van de camerapalen kregen de leden van DWARS Zuid-Limburg al veel aanspraak van passerende mensen. Tevens is van de actie is uitgebreid verslag gedaan in de Maastrichtse media, zo was er een item in Stadlicht en stond er in Dagblad de Limburger een foto met ondertekst. Het doel van de actie om het debat op gang te krijgen is in zijn knop dus al aardig gelukt. Als volgende actie gaat DWARS Zuid-Limburg i.s.m. andere politieke jongeren organisaties een debat organiseren over de camerabewaking.