In de raadsvergadering van 16 december 2014 is voor de eerste keer ooit een buitenlandse student(e) benoemd tot burgerraadslid. Anna Lena Düren (19 jaar) is afkomstig uit Mönchengladbach (D) en is tweedejaars psychologiestudente aan de Universiteit Maastricht. Ze gaat als burgerraadslid GroenLinks vertegenwoordigen.

“Maastricht is een prachtige stad. Er wonen hier veel studenten en ik vind het belangrijk dat daarvan een afspiegeling terug te vinden is in de lokale politiek. De stem van studenten moet ook vertegenwoordigd worden”, zo zegt de kersverse aanwinst van GroenLinks. Anna Lena vervolgt: “Hiervoor wil ik me inzetten, evenals voor GroenLinkse idealen zoals vrijheid, tolerantie en gerechtigheid.”

“Studenten maken een groot deel uit van de Maastrichtse bevolking en steeds meer studenten in onze stad komen niet uit Nederland. Er zijn eerder studenten actief geweest in de Maastrichtse gemeentepolitiek – ik ben daar zelf één van geweest – maar buitenlandse studenten zijn in dat opzicht sterk ondervertegenwoordigd. Het zou me ook niets verbazen als Anna Lena de eerste in heel Limburg is”, aldus fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam namens GroenLinks Maastricht. “Het is voor de Maastrichtse politiek in algemene zin extreem lastig om buitenlandse studenten structureel te bereiken. We zijn daarom heel blij dat we Anna Lena in ons team mogen verwelkomen.”

Anna Lena Düren gaat zich namens GroenLinks bezig houden met studentenbeleid en armoedebeleid.