Vorige week schreef Jan Janssen in zijn column over fietsen die toch maar overal gestald staan in de binnenstad van Maastricht. Hij vond het geen gezicht voor de toeristen die door de stad lopen. Zijn oplossing is om, net zoals bij auto’s, voor fietsers betaald parkeren in te voeren.

U zult begrijpen, GroenLinks vindt dit een wonderlijk voorstel. De middeleeuwse binnenstad van Maastricht is niet gebouwd voor de grote toevoer van auto’s. Zeker niet als we daar de vele bezoekers van buitenaf bovenop tellen. GroenLinks pleit ervoor dat toeristen hun auto’s aan de randen van de stad laten staan en met snelle openbaar vervoer-verbindingen of fiets richting de binnenstad komen. Daarom wordt dit jaar gestart met de bouw van een transferium in de Beatrix haven. Steeds meer inwoners van Maastricht komen op de fiets naar de binnenstad. Dat is goed voor de luchtkwaliteit, de bereikbaarheid van de binnenstad en het is gezond. Afgelopen jaren is het aantal fietsenstallingen fors uitgebreid. En geen betaalde fietsenstallingen, waar de heer Janssen voor pleit, maar juist gratis en onder de grond. GroenLinks vindt dat het aantal fietsenstallingen nog verder moet worden uitgebreid.

Komende jaren zullen er vele honderden plaatsen rondom het station bijkomen. Op de korte termijn tijdelijk boven de grond maar daarna een forse fietsenstalling onder het station. En wat ons betreft moet de fietsenstalling onder het Vrijthof verder worden uitgebreid.



De binnenstad van Maastricht is geen openluchtmuseum die aangeharkt moet worden voor toeristen. De binnenstad van Maastricht is wat GroenLinks betreft de huiskamer van een stad waarin geleefd wordt. Zowel door toeristen als door de Maastrichtenaren zelf. En de huiskamer van een gezellig gezin, daar mag je toch zien dat er geleefd wordt?



Saskia Hermens, gemeenteraadslid GroenLinks Maastricht

Gerdo van Grootheest, fractievoorzitter GroenLinks Maastricht