Tijdens de raadsvergadering van 22 september hebben we in de raad het langverwachte fietsplan 2009 besproken. Onze fractie is zeer tevreden met dit fietsplan waarin een groot aantal projecten wordt aangekondigd en een flink bedrag wordt vrijgemaakt om Maastricht verder fietsvriendelijker te maken. Maar ook het proces dat aan dit fietsplan vooraf is gegaan, waarbij iedere inwoner en belangenorganisatie de mogelijkheid heeft gehad via internet of de reguliere inspraak zijn of haar zegje te doen over het toekomstige fietsbeleid van de gemeente, vinden wij meerwaarde geven aan het plan.
Het was duidelijk te merken dat de verkiezingen eraan komen. Rechts (waar verrassend de PvdA zich ook onder schaarde) was tegen tweerichtingsfietsverkeer in de Brusselsestraat en de Grote Gracht, Links voor.
In de drie verschillende amendementen die door de CVP, het CDA en de PvdA waren voorbereid waren verschillende vormen te vinden van het op voorhand schrappen van het project Brusselsestraat Grote gracht en de Pilot voor weekendafsluiting op de Mergelweg. En het werd nog spannend, met 17 stemmen voor en 20 stemmen tegen, om het onderzoek voor tweerichtingsfietsverkeer in de Brusselsestraat nu al uit het plan te schrappen. Wij snapte er helemaal niets meer van. We kiezen nu een bepaalde richting en gaan daar komende periode samen met alle betrokkenen mee aan de slag. Vervolgens komt aparte besluitvorming ook nog eens terug in de gemeenteraad. GroenLinks ondersteunt deze richting van harte.
De Brusselsestraat is een directie verbinding vanuit west. Een van de oudste toevoerwegen van de stad. Fietsen is toch goed voor de bereikbaarheid van de stad, de gezondheid en de luchtkwaliteit.
Wij vinden dat in dit fietsplan een aantal goede uitgangspunten worden gekozen. Dit fietsplan is richtinggevend en kaderstellend. En in een kaderstellende nota verwacht je visie en voornemens. Een visie met voornemens die door GroenLinks van harte wordt ondersteund. Voornemens zijn er om in de komende periode verder te worden uitgewerkt. De uitwerking van de diverse projecten zullen we dus nog apart bespreken in de raad. Zoals bijvoorbeeld het instellen van tweerichtingsverkeer in de Brusselsestraat. GroenLinks is hier overigens een hartstochtelijk voorstander van.
Ook hebben we nog eens speciale aandacht gevraagd voor de rol van de fietsersbond in de uitwerking van de verschillende projecten. De fietsersbond heeft een enorme kennis van zaken als het gaat over hoe de fiets zich beweegt in het verkeer. De GroenLinks-fractie staat voor duurzaamheid. Door samen met de Fietsersbond goed na te denken over bereikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid kan kapitaalsvernietiging achteraf voorkomen worden. Dus betrek de fietsersbond niet alleen aan de voorkant van projecten maar ook bij de uitvoering.
Daarnaast hebben we nog een motie over fietsambassadeurs ingediend. GroenLinks heeft namelijk al geruime tijd de wens om de fietser een hart onder de riem te steken. De afgelopen jaren heeft het imago van de fiets in onze stad nogal een deuk opgelopen als het gaat over het handhavingsbeleid.
Bij drukke dagen staan er voor verschillende parkeergarages parkeerwachten om de zoekende automobilist naar een andere parkeerplek toe te leiden. Voor GroenLinks was de behandeling van het Fietsplan een uitstekende aanleiding om ook de fietser onder meer deze service te bieden. Wij riepen het college dan ook op om voor het einde van dit jaar te komen tot een plan van aanpak voor het instellen van fietsambassadeurs om zo te komen tot een klantgerichtere aanpak richting fietsers te bereiken, waardoor het fietsimago van de stad aanzienlijk verbetert. De motie is in die geest door de wethouder aangenomen en hij zal laten onderzoeken in hoeverre we het huidige handhavingsbeleid kunnen omvormen tot een klantgerichtere aanpak.