Door de ondertekening van de Overeenkomst Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer is de financiering rond van de Tram Lanaken-Maastricht. In dit actieprogramma zijn afspraken gemaakt tussen rijk, provincie en gemeenten over rol en kostenverdeling van vier openbaar vervoerprojecten in Limburg waaronder het Tramproject en de ontwikkelingen rondom de spoorkruising in Maastricht. De overeenkomst is vandaag getekend door gedeputeerde Bert Kersten, GroenLinks-wethouder Wim Hazeu van Maastricht en wethouder Jos Offermans van Parkstad.
Wim Hazeu is heel blij dat, zo vlak voor zijn vertrek als wethouder, de financiering van de Tram rond is: "de tramverbinding zal een grote bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van Maastricht".

Door de financiële bijdrage van het rijk van € 18 miljoen is de financiering van de Tram in Maastricht nagenoeg rond. De totale kosten worden geraamd op minimaal € 45 miljoen. De gemeente Maastricht had al eerder € 11 miljoen gereserveerd. De provincie Limburg draagt €10 miljoen bij en door een Amendement van Koopmans wordt € 6 miljoen bijgedragen. Hiermee komen de bijdragen van rijk en provincie op € 34 miljoen.
Medio 2010 zal de gemeenteraad een definitief tracé kiezen door de stad en worden ook de burgers bij de definitieve besluitvorming betrokken. Het is de bedoeling dat de tram in 2012 / 2013 gaat rijden.
Het project Tram Vlaanderen-Maastricht gaat de steden Hasselt en Maastricht beter met elkaar verbinden. De tramverbinding levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van Maastricht. De reistijd met openbaar vervoer tussen beide steden halveert van 71 naar 36 minuten.

Ook voor het project OV-as Maastricht oost en Spoorkruising levert het rijk een financiële bijdrage van € 8,2 miljoen. De gemeente Maastricht investeert € 7 miljoen en de Provincie Limburg € 2,3 miljoen. Hiermee is een bedrag beschikbaar van € 17,5 miljoen. In het project Spoorkruising wordt onderzocht hoe de oversteekbaarheid van het spoor voor openbaar vervoer, voetgangers en fietsers verbeterd kan worden. Ook worden er doorstromingsmaatregelen genomen op de Openbaar vervoeras in Maastricht oost. Voor wat betreft de planning zullen er medio 2010 haalbare varianten aan de raadscommissie worden gepresenteerd.
De uitvoering is gepland in 2012.