Zoals u heeft kunnen vernemen, heeft Onno Hoes zijn ontslag aangekondigd als burgemeester van Maastricht. Dit betekent dat de stad op zoek moet naar een nieuwe burgemeester. Wij willen graag van de stad horen: waar moet de nieuwe burgemeester van Maastricht volgens u aan voldoen? De inbreng die we van u krijgen zullen we gebruiken bij het vaststellen van de "profielschets" voor de nieuwe burgemeester.

Wat gaat er nu gebeuren?
In de eerste week van januari komen de fractievoorzitters weer bij elkaar om knopen door te hakken over hoe we op zoek zullen gaan naar een nieuwe burgemeester. Daar hoort ook een zogenaamde "profielschets" bij, de opsomming van punten en eigenschappen waar de volgende burgemeester van Maastricht aan moet voldoen. Daarna wordt er een "vertrouwenscommissie" samengesteld, bestaand uit een vertegenwoordiging van gemeenteraadsleden. Die gaat gesprekken voeren met de kandidaten die hebben gesolliciteerd en zorgt er uiteindelijk voor dat de gemeenteraad daaruit de beste kandidaat kan kiezen. Die wordt daarna door de Koning benoemd. Naar verwachting gaat die procedure een half jaar duren.

Wat willen we van u horen?
Om een idee te krijgen hoe zo'n profielschets eruit ziet, kunt u hier lezen wat er in de profielschets stond die bij de benoeming van burgemeester Hoes is gebruikt. Vindt u de oude profielschets goed genoeg? Prima, laat het ons weten! En als u vindt dat er iets ontbreekt, horen we dat vanzelfsprekend ook graag.

Tot wanneer kunt u reageren?
We willen op een goede manier de stad bij de benoeming van de nieuwe burgemeester betrekken, maar tegelijkertijd ook de vaart erin houden. Als we voor de zomervakantie een nieuwe burgemeester willen kunnen benoemen, moet er in januari al een profielschets worden vastgesteld. Daarom vragen we u uiterlijk op 5 januari 2015 aan ons uw reactie toe te zenden. Dat kan door uw reactie toe te sturen aan fractiemaastricht@groenlinks.nl.
Na 5 januari 2015 reageren mag altijd, maar we kunnen u dan niet garanderen dat we uw inbreng nog kunnen meenemen voor de nieuwe profielschets.

Bij wie kunt u reageren?
Niet alleen GroenLinks wil graag van u horen waaraan volgens u de nieuwe burgemeester van Maastricht moet voldoen. Ook SPM, CDA, D66, SP, PvdA, VVD, PVM, SBM, MV en LPM kunt u laten weten wat u vindt. Wij roepen u op dat ook te doen. Als zo veel mogelijk partijen in de gemeenteraad uw inbreng ontvangen, kunnen we samen zorgen voor een profielschets voor een burgemeester die zo goed mogelijk past bij onze stad Maastricht!