Hoewel GroenLinks in haar bijdrage (zie bijlage) het college complimenteert met het doorpakken op een aantal onderwerpen, zoals de stedelijke programmering, het financieel
afboeken van onze gronden, de nieuwe Structuurvisie en het integrale
ouderenbeleid, mist het die voortvarendheid bij andere thema’s, zoals duurzaamheid en mobiliteit.
Waar blijft een plan voor het klimaatneutraal zijn van Maastricht in 2030?
En wanneer is een plan voor integraal jongerenbeleid te verwachten?

GroenLinks diende ook een tweetal moties in (zie bijlagen).
(...)

De eerste motie (zie bijlage) gaat over het vragen van een tegenprestatie van uitkeringsgerechtigden. GroenLinks vindt zelfstandigheid en zelfredzaamheid essentieel voor een zinvol bestaan. Alle instrumenten moeten dan ook ingezet worden om zoveel als mogelijk mensen aan een baan te helpen. GroenLinks denkt dat dit instrument gebruikt moet gaan worden in het belang van de uitkeringsgerechtigde zelf. Zijn/haar omgeving en de gemeente hebben een rol in het zoeken naar een passende plek op de arbeidsmarkt.

De tweede motie (zie bijlage) betreft het betaald fietsparkeren. Hoewel GroenLinks geen fundamentele bezwaren tegen betaald fietsparkeren, heeft vrij fietsparkeren heeft echter onze absolute voorkeur. De fiets is geen melkkoe, zeker niet wanneer je een beleid voert dat juist moet stimuleren dat er meer mensen op de fiets naar de stad komen. GroenLinks ziet dan ook een meertrapsbeleid voor zich met een voorkeur voor vrije fietsstallingen, betaald voor wie dat wil, daarna moet de prijs oplopen: brommers en scooters, motoren. De inhoud van het beleid moet hier leidend zijn.
Recent heeft de raad weer gediscussieerd over de parkeertarieven voor auto’s in de stad, maar daar worden helaas op de korte termijn geen stappen gezet. GroenLinks wil de binnenstad verder autoluw maken. Dit zorgt voor meer leefbaarheid, een betere luchtkwaliteit en een versterking van het verblijfsklimaat van onze binnenstad. Wat GroenLinks betreft ruim baan voor de fietser, voetganger, bus en tram. Nu er op korte termijn geen stappen gezet worden, pakt GroenLinks die handschoen zelf op. In 2013 komen wij met een voorstel hoe GroenLinks aankijkt tegen een autoluwe binnenstad met concrete maatregelen.

Als laatste wil GroenLinks aandacht vragen voor het wegvallen van het FIOM-huis. We hopen dat de taken van het FIOM goed verankerd worden in andere organisaties zoals de GGD.