De GroenLinks-fractie wordt op deze zonnige zaterdagochtend hartelijk ontvangen in de Buurtbrök in Wyckerpoort. Een aantal betrokken buurtkaderleden geeft bij de koffie en thee met vlaai een korte uitleg over de buurt. Daarna wordt er op de fiets door de wijk gereden en met eigen ogen aanschouwd wat de buurt de fractie wil meegeven.
De buurt is smal en langgerekt en bestaat uit drie delen: noord, midden en zuid met elk een eigen karakter. Wyckerpoort is volgens het buurtplatform een bijzondere wijk om te wonen. Al fietsend valt het op hoe groen de wijk is en de mooie nieuwe inrichting van bijvoorbeeld het Old Hickoryplein. Ook vertellen de vertegenwoordigers van het buurtplatform dat activiteiten heel goed bezocht worden. Maar het buurtplatform wil de GroenLinks-fractie ook een aantal plekken laten zien waar het niet goed gaat of zorgen zijn.
Zo is het kruispunt met de Meerssenerweg gevaarlijk voor fietsers. Een ander punt van zorg is de drukke A2 die de wijk van de buurt Wittevrouwenveld scheidt.. De problematiek van de verkeersonveiligheid bindt beide buurten, maar activiteiten vinden grotendeels gescheiden plaats. De A2 werkt als een barrière. Door de toekomstige werkzaamheden aan de A2-tunnel is er in het noordelijk deel achterstand in onderhoud van woningen. In dit deel, het Kolonel Millergebied, wonen veel moeilijk plaatsbaren, wat de buurt extra kwetsbaar en ook onveilig maakt. Ook wordt er veel op straat drugs gedeald. Voor de woningen die in aanmerking komen voor sloop is de vraag wat er voor in de plaats komt. Komen er betaalbare woningen voor in de plaats? Wordt de sociale samenhang erg verstoord? Vooral voor ouderen wegen de opgebouwde netwerken zwaar. Er zijn bewoners die graag willen blijven, maar uiteindelijk toch vertrekken vanwege de onzekere toekomst en zodra ze uit de woningen zijn, worden die weer voor de helft van het bedrag verhuurd aan tijdelijke bewoners. Ook stoort het de buurtplatforms dat sloopplannen worden uitgesteld of dat er uiteindelijk zelfs helemaal afstel komt. De redenen van uitstel (economische crisis, krimp van de bevolking, etc.) zijn misschien logisch, het zorgt wel voor veel onzekerheid bij de bewoners. Goede communicatie vanuit de woningbouwcorporaties en de gemeente zijn daarom erg belangrijk.
In het verlengde van de hierboven beschreven situatie, hebben de buurtplatforms het idee dat de investeringen in de Vogelaarwijken vastlopen vast. De corporaties moeten oppassen voor verloedering. Zo zijn er een aantal lege terreinen in de wijk (zoals het MOSA- en KPN-terrein). De buurt vraagt zich af wat de plannen voor deze terreinen zijn. Wyckerpoort vindt dat ze er in het Wijk OntwikkelingsPlan (WOP) bekaaid vanaf komen. Ze stellen voor het middendeel van de wijk te koppelen aan Wittevrouweveld omdat die delen overeenkomsten met elkaar vertonen. De zogenaamde winkelstrip bij het Old Hickoryplein staat grotendeels leeg en zorgt voor verloedering. Krakers bewonen een deel van het complex en zorgen nog voor enige sociale controle. Ook hier speelt weer de onzekerheid over de toekomst. Blijft de strip bestaan, wordt het gesloopt? Daarnaast ligt pal aan de achterkant het braakliggende terrein van de MOSA. De GroenLinks-fractie zegt toe na te gaan hoe het staat met deze plannen.
Het zuidelijk deel van de wijk heeft een geheel ander karakter met veel koopwoningen.
Rond het St. Maartenscollege, bij een pad richting station, speelt drugsproblematiek.
Ook wil de buurt de verkeersinfrastructuur onder de aandacht brengen. Op veel plaatsen zou alleen bestemmingsverkeer moeten kunnen komen omdat sluipverkeer vanwege de A2 de wijk in duikt. Er ontbreekt een totaalplaatje. De methadonverstrekking door de Mondriaan Zorggroep aan het pand langs het spoor bezorgt geen overlast. Een positief geluid is dat het vertelfestival dit jaar een groot succes geweest is!
Al fietsend steken we de A2 over en komen in Wittevrouwenveld. Veel van wat voor Wyckerpoort geldt, geldt ook voor Wittevrouwenveld. Ook hier achterstand in onderhoud en onzekerheid over sloop. De A2-ontwikkeling is allesoverheersend voor beide buurten. De buurtplatformleden laten ons de verschillende delen van de wijk zien en de geplande route van de zgn. nieuwe groene oost-westverbindingen, waarvoor men woningen wil slopen in het gemeentelijk Structuurplan. Ook moeten karakteristieke woningen gaan wijken voor de Groene Loper. Al fietsend valt de enorme verscheidenheid van woningen, pleintjes en groengebieden op. Het nieuwe buurtpark, gelegen naast het Trefcentrum, evenals het nieuwe winkelcentrum en naastgelegen woningen zijn een prima opknapbeurt, hoewel het moeilijk verteerbaar blijft dat de Frankenstraat daardoor haar kloppend hart verloor. In de buurt zijn veel speelplekken, maar voor de jonge buurt zijn het nooit genoeg.
We sluiten dit gecombineerde buurtbezoek af met koffie, thee en ook weer vlaai in het Trefcentrum. GroenLinks neemt mee dat ze de A2-ontwikkeling in de persoon van raadslid Saskia Hermens kritisch zal blijven volgen. De fractie roept de buurtplatforms eventuele problemen rondom het A2-project te melden zodat GroenLinks die weer kan inbrengen bij het projectbureau of de gemeenteraad. Ook zal de fractie de voortgang van de sloopplannen aandachtig blijven volgen, zodat onzekerheid voor de bewoners beperkt wordt en veilig wonen en sociale samenhang prioriteit blijven houden. GroenLinks-fractievoorzitter Gerdo van Grootheest sluit het bezoek af door te stellen dat GroenLinks regelmatig op bezoek gaat in de Maastrichtse buurten om met eigen ogen te kijken en van de buurtplatforms te horen wat er in de buurten speelt. Hij dankt het buurtplatform hartelijk voor de gastvrije ontvangst in de buurt en de verrassende fietstocht door Wyckerpoort en Wittevrouwenveld.