24/7 economie
Groot is de druk om in de geest van 24/7 altijd maar open te zijn. Was de koopzondag eerst iets bijzonders, personeel werd op die dag beter betaald. Nu alle zondagen winkeldagen zijn, wordt het een gewone werkdag. 7 dagen omzet per week is immers meer dan 6....
En daar wringt de schoen. Alle ondernemers geven aan dat die 7e dag niet alleen een aderlating voor hun sociale leven is, maar dat hun omzet slechts verschuift. De koopavond is inmiddels een zachte dood aan het sterven. Veel van hun vaste klanten komen gewoon niet op die zondag.
Internet
Het grote publiek koopt steeds meer via het internet. Succesvolle, grote winkelconcepten in de binnenstad spelen daar op in door soorten producten, de presentatie ervan en de prijscategorie zó vorm te geven, dat mensen tóch “getriggerd” worden om te kopen. Kleine gespecialiseerde detaillisten staan in die ontwikkeling meestal aan de kant. Alleen starters in de mode kunnen hierbij aanhaken en ervaren daardoor ook beter te passen in de “altijd open” cultuur.
Bereikbaarheid
Veel ondernemers geven aan dat bereikbaarheid een belangrijk thema is. GroenLinks trekt de conclusie dat de ontwikkeling van aantrekkelijk alternatief vervoer van mensen én hun spullen, in én uit de stad, een versnelling nodig heeft. Grote aantallen mensen hebben behoefte aan een schone en comfortabele en ook bereikbare stad. Traditioneel autovervoer heeft daarin geen toekomst: capaciteit en kwaliteit zijn onvoldoende. Irritatie over doseer lichten leert ons dat communicatie over bereikbaarheid van groot belang is.
Shop-in-shop
Kleine, Maastricht eigen, middenstand verdwijnt als aparte factor uit de binnenstad. Tegelijkertijd realiseert iedereen zich dat juist deze groep het eigene van de stad bepaald. Shop-in-shop concepten brengen kleinere eenheden in een groter verband bij elkaar. Integratie van lokale detailhandel in shop-in-shop vergroot de diversiteit van het concept en plaatst de detailhandel midden in de dynamiek van koopstad Maastricht. En dat is voor iedereen goed.
Synchroon met horeca
Wanneer verlaten mensen hun hotel, wanneer gaan de restaurants open en wanneer zijn de winkels open? Het op een zinvolle manier op elkaar afstemmen van openingstijden lijkt nog onontgonnen gebied. Willen we overlap of alleen aansluiting? Welke meerwaarde heeft deze afstemming en voor wie?
Van en voor wie is de stad eigenlijk?
GroenLinks leert uit deze gesprekken dat Wyck een heel andere dynamiek heeft dan de binnenstad met nog veel echte Maastrichtse middenstand. Dat veel van de ontwikkelingen op koopgebied hoe dan ook iedereen raken. Dat we dus op zoek moeten naar slimme oplossingen, zoals bij shop-in-shop en bereikbaarheid.
En dat we ons als stad moeten beraden hoe een 24/7 koop/horeca/evenementen stad leefbaar kan zijn voor de bewoners ván die stad. Want de detaillisten van Wyck zijn vooral ook Maastrichtenaren.
Coen van der Gugten.