Vanmiddag heeft lijsttrekker Gerdo van Grootheest op het Maastrichtse stadhuis een convenant ondertekend met het bestuur van COC Limburg, de belangenvereniging voor homo- en biseksuelen in Limburg. Door middel van de convenanten wil COC Limburg een zo groot mogelijk draagvlak binnen de Maastrichtse politiek verwerven om samen met de nieuwe stadsbesturen te werken aan het tot zijn recht laten komen van alle “kleuren” binnen deze steden. Een sociaal veilige omgeving voor homo’s en lesbo’s is tenslotte de lakmoesproef van een effectief diversiteitbeleid. GroenLinks complimenteert COC Limburg voor het geweldige werk en het initiatief om te komen tot een convenant.

GroenLinks heeft afgelopen jaren laten zien dé partij te zijn die opkomt voor de positie van homo- en biseksuelen in Maastricht. Wij hebben geprotesteerd tegen het beleid van de rijksoverheid om weigerambtenaren toe te staan. We hebben continu aandacht gevraagd voor de komst van een goede antidiscriminatiewetvoorziening in Maastricht. En GroenLinks heeft in het kader van het gemeentelijke diversiteitsbeleid homobeleid op de agenda gezet.

GroenLinks kiest voor een Maastricht waar elke Maastrichtenaar zich thuis voelt. Of je nou student of senior, hetero of homo bent, of een grote of kleine portemonnee hebt. Iedere Maastrichtenaar krijgt gelijke kansen: verschillen mogen er zijn, uitsluiting niet. Een diverse stad is een mooiere stad! Maar we zijn er nog niet. GroenLinks vindt dat op middelbare scholen jaarlijks in elke klas voorlichting gegeven moet worden over homoseksualiteit. Er moet aandacht worden besteed in de buurtmonitors aan homo- en biseksuelen en transgenders. Ook vinden we dat er meer aandacht geschonken moet worden aan hiv/aids-preventie, zeker bij jongeren. Samen met partners als het COC, de GGD en de Antidiscriminatievoorziening Zuid-Limburg werken aan een roze Maastricht!