GroenLinks Maastricht doet de oproep aan alle Maastrichtenaren om samen met leden van de partij een deel van de oever van de Maas schoon te maken op zaterdag 8 maart 2014. De partij verzamelt om 10:00 uur op het grasveldje naast het StayOkay hotel aan de Maasboulevard. De schoonmaakactie wordt vervolgens uitgevoerd in de richting van de oude brug. Voor benodigde materialen wordt gezorgd. Iedereen, jong en oud, is welkom.

“We willen graag aandacht vragen voor het grote probleem van zwerfafval langs het water. Het ziet er niet alleen lelijk en vies uit, het is ook slecht voor het milieu, voor planten en dieren, en voor de mens”, aldus GroenLinks-lijsttrekker Gerdo van Grootheest. “Het veroorzaakt uiteindelijk ‘plastic soep’ in zeeën en oceanen. In een poging van de natuur om de kunststoffen af te breken ontstaan ‘microplastics’, die niet meer uit het water te verwijderen zijn. Het gevolg is dat talloze dieren de microplastics binnen krijgen, waardoor het uiteindelijk ook weer op ons bord belandt en ons hele milieu, inclusief onszelf, vergiftigt!”

GroenLinks maakt zich sterk voor een groener en duurzamer Maastricht. Meer natuur, een betere luchtkwaliteit en een gezond milieu. Een schone Maas hoort daar vanzelfsprekend bij. Van Grootheest: “De Maas is van cruciaal belang voor Maastricht. Het is daarom tijd voor actie! GroenLinks steekt de handen uit de mouwen om een steentje bij te dragen aan een schone Maas in Maastricht.”