Op 11 mei publiceerde L1 onder de kop: “Luchtkwaliteit Maastricht voldoet niet aan de norm”, uit een rapportage van Milieudefensie. Het betrof resultaten van meetcampagnes luchtkwaliteit in een aantal Nederlandse steden. Daarbij werden een paar landelijk opvallende hotspots genoemd, waaronder de Parallelweg in Maastricht. GroenLinks vindt het zorgelijk dat Maastricht voorkomt op een top-tien lijstje van plekken met sterk vervuilde lucht en Coen van der Gugten stelde daarom vragen aan het college.
- Bent u met GroenLinks van mening dat een goede luchtkwaliteit van groot belang is voor de gezondheid van de inwoners en bezoekers van onze stad en dat voldoen aan landelijke normen in een gebied waar veel mensen verkeren een absolute bodemgrens is om minimaal aan te voldoen?
- Heeft u kennis genomen van de conclusies van het in de berichtgeving genoemde rapport?
- Wat is uw oordeel over de bevindingen en conclusies in het rapport?
- Heeft het college een duidelijk beeld van de bronnen van de luchtvervuiling aan de Parallelweg? Kan het College dat toelichten?
- Kan het College aangeven welke maatregelen er wanneer gepland zijn om tot verbetering te komen van de luchtkwaliteit in het stationsgebied?
- Kan het College aangeven welk concreet beleid en planning van de uitvoering daarvan gaat leiden tot invoering van elektrisch openbaar vervoer?
- Zijn er cijfers bekend over de toename van autoverkeer als gevolg van de realisatie van de P&R parkeerplaats nabij het station?
- Bent, u op basis van deze rapportage, voornemens over te gaan tot verdere aanvullende acties om de luchtkwaliteit in Maastricht minimaal aan de landelijke en/of WHO normen te laten voldoen en daarbij speciale zorg te hebben voor plaatsen waar veel mensen verkeren?