Op de raadsavond van 26 mei 2015 heeft GroenLinks gestemd tegen een gemeentelijke miljoenensubsidie, bedoeld om Maastricht Aachen Airport in de lucht te houden. GroenLinks stond daarin volledig alleen: de bijdragen van de andere fracties hadden, naar zeggen van VVD-fractievoorzitter Michel Severijns, “door de VVD geschreven kunnen zijn”. Volgens GroenLinks is het zonneklaar dat investeren in een luchthaven slecht is voor de luchtkwaliteit in de stad en gepaard zal gaan met een grotere mate aan geluidsoverlast voor Maastricht en het Heuvelland. Bovendien blijkt uit alles dat de waarde van deze luchthaven voor de regionale economie gering is en de toekomstperspectieven bijzonder slecht.
Schijn bedriegt
Op zichzelf lijkt het voor menig toehoorder evident: ‘een luchthaven is een spil voor de regionale economie, is belangrijk voor de werkgelegenheid en als ze verdwijnt zal dat desastreuze gevolgen hebben voor de bedrijven in Maastricht en omgeving.’ Toch blijkt uit het onderzoek van E,til iets heel anders. E,til stelde ruim 1.100 Limburgse ondernemers een flink aantal vragen. Slechts 20% vond het de moeite waard te reageren op die enquête. Van die respondenten stelde 76% dat sluiting van de luchthaven niet goed zou zijn voor het vestigingsklimaat, maar 79% stelde ook dat dit voor het eigen bedrijf geen negatieve gevolgen zou hebben. De Limburgse bedrijven maken voor transport van hun goederen vooral gebruik van Schiphol en Düsseldorf, slechts 1% van Maastricht Aachen Airport. En wat passagiersvluchten betreft, dienen de vele miljoenen vooral voor vakantievluchten naar de Middellandse Zee, nauwelijks voor bezoekers aan Maastricht.
Waar blijven de Limburgse ondernemers??
In de stadsronde pleitte Camiel Oostwegel namens de Maastrichtse horeca nog voor een directe lijnvlucht tussen Maastricht en Amsterdam, zodat de echtgenotes van hier werkzame managers in de Randstad konden gaan werken. Krabbendam: “wat je ook ecologisch van zo’n onzinnig voorstel moge vinden: het is al meermaals geprobeerd, maar nooit rendabel geworden. Als ondernemend Limburg de luchthaven werkelijk zo belangrijk vindt, waarom staat men dan niet in de rij om in de luchthaven te investeren? Waarom maakt men dan zelf niet eens gebruik van de luchthaven?”
De belastingbetaler draagt de risico's
De Provincie Limburg heeft zich volgens GroenLinks in een risicovolle positie geplaatst met de overname van de luchthaven. Low cost carriers als Ryanair zijn, in de woorden van de MAA-directie, “betrouwbaar onvoorspelbaar”: zo gemakkelijk als ze voor een dubbeltje op de eerste rang neerstrijken op Maastricht Aachen Airport, vertrekken ze ook weer naar een andere regionale luchthaven als ze dat zo uitkomt. Voor de vracht zijn er maar drie grote klanten (Cargolux, Royal Jordanian en Turkish Airlines). Als Ryanair of één van de vrachtvervoerders vertrekt, heeft Maastricht Aachen Airport een acuut probleem en is het mogelijk al einde verhaal. Het risico daarvoor is volledig bij de overheid komen te liggen, en daarmee bij de belastingbetaler.
Kritiek op GroenLinks
De andere fracties stelden daar weinig meer tegen over dan vage algemeenheden en vergelijkingen met de steun van GroenLinks voor de Culturele Hoofdstad. Krabbendam: “een retorisch trucje om de geloofwaardigheid van het betoog van GroenLinks onderuit te halen, maar het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Bij Maastricht Aachen Airport gaat het om miljoenensteun aan een commercieel bedrijf in een keiharde markt met zeven andere luchthavens, die een onoverbrugbare voorsprong hebben. Luik-Bierset is elf keer zo groot als MAA, Keulen-Bonn 14,5 keer. Ik zou me pas echt zorgen maken over onze geloofwaardigheid als de bijdrage in de gemeenteraad inhoudelijk niet in lijn zou zijn met de bijdrage die ik een jaar eerder namens GroenLinks naar voren bracht in de Provinciale Staten.” De beelden van die bijdrage vindt u hier.
Euregionale samenwerking tot aan de landsgrenzen
Om andere redenen was de vergelijking met Culturele Hoofdstad overigens wel treffend. Dat project was met name bedoeld om Euregionale samenwerking op gang te brengen, maar in het geval van Maastricht Aachen Airport wil de Limburgse en Maastrichtse politiek de strijd aangaan. In de stadsronde liet Jurgen Moors namens het Maastricht Convention Bureau zich nog de uitspraak ontvallen dat “we er toch niet zijn om de economie van Luik te stimuleren?!” Nee zeg, stel je voor dat we met onze Waalse buren echt economisch zouden samenwerken om banen te creëren voor de gehele Euregio! Er is helaas dus nog een lange weg te gaan voordat ondernemers en politiek Euregionaal samenwerken met onze buren om elkaar te versterken niet alleen met de mond belijden, maar ook in actie willen omzetten als het erop aankomt.
En nu?
Kortom, GroenLinks had liever gezien dat de vele tientallen miljoenen voor Maastricht Aachen Airport een duurzamere bestemming hadden gekregen, die tot meer banen had kunnen leiden, en niet een onrendabele luchthaven aan het belastinggeldinfuus had gelegd. Over tien jaar zal de luchthaven nog altijd overheidssubsidie nodig hebben om te kunnen overleven. Of de ruim € 70 miljoen van vandaag dan voldoende is? De vraag stellen is hem beantwoorden.