DWARS Maastricht pleit voor een nachtelijke dienstregeling voor de treinen in Zuid-Limburg. Evenals in de Randstad en Noord-Brabant zouden er dan in de nachten tussen donderdag en zondag treinen moeten gaan rijden tussen Maastricht, Sittard-Geleen en Heerlen. De GroenLinkse jongeren doen deze oproep aan de provincie en aan Veolia nu blijkt dat het invoeren van een nachtdienstregeling in Noord-Brabant tot meer drukte bij de Brabantse poppodia heeft geleid.
"Het Zuid-Limburgse spoorwegnetwerk leent zich uitermate goed voor een nachttrein", aldus Gert-Jan Krabbendam namens DWARS Maastricht. "Dit heeft twee belangrijke voordelen: jongeren kunnen ten eerste bij het uitgaan dan veilig reizen naar de naburige steden om uit te gaan en thuis te komen. Ten tweede kan er op deze manier beter samengewerkt worden tussen de steden op het gebied van poppodia en nachtdisco’s. Waarom nog moeite doen voor een poppodium in Maastricht, als De Nieuwe Nor in Heerlen ’s nachts perfect te bereiken is vanuit Maastricht en Sittard-Geleen?" Verder wijzen de GroenLinkse jongeren op het belang van een betere integratie van thuiswonende Zuid-Limburgse studenten in de Maastrichtse studentenpopulatie, omdat zij niet meer vroeg naar huis hoeven wanneer hun medestudenten uitgaan.
DWARS Maastricht wil daarom dat er op reguliere basis treinen in twee richtingen moeten rijden die alle drie op z’n minst de grote steden in Zuid-Limburg aandoen. Indien blijkt dat de nachttrein ook reizigers van kleinere stations op het baanvlak tussen deze drie steden aantrekt, zou de nachttrein ook op deze stations moeten kunnen stoppen.