Het Jaarverslag van 2004 van de fractie van GroenLinks Maastricht.

De GroenLinksfractie bestaat uit de raadsleden:
Marleen Thissen (fractievoorzitter, voorzitter commissie Breed Welzijn en commissielid Stadsbeheer, milieu en mobiliteit en Algemene Zaken)
Frans Keulen (commissielid Middelen en Stadsontwikkeling)
Perry Schmitz (commissielid Breed Welzijn en Sociaal en Economische zaken)
Clemence Fey-Thewissen (commissielid Breed Welzijn
Jos Huisman (commissielid Stadsontwikkeling)

De raadsleden worden ondersteund door de burger-niet raadsleden:
Eddy Blanc (commissie Middelen)
Saskia Hermens (commissie SMM)
Bastiaan de Jong (commissie ESZ)
Carla Luja (fractie assistent)

Het afgelopen jaar heeft Saskia Hermens Clemence Fey ondersteund bij de voorbereiding van de commissie Breed Welzijn tijdens de ziekteperiode van Perry Schmitz (jan – sep 2004) en Frans Keulen heeft Bastiaan de Jong ondersteund in de commissie ESZ.

Het gemeenteraadswerk:

Het raadswerk bestaat uit het bijwonen van de commissie- en raadsvergaderingen (maandelijks) en het voorbereiden daarvan via de fractievergaderingen.
De fractie is vanaf maart niet meer wekelijks, maar 2 keer per maand gaan vergaderen om de commissievergaderingen en de raad voor te bereiden.
De vrijgekomen tijd wordt besteed aan het bijwonen van bijeenkomsten van allerlei aard (georganiseerd door de gemeente, buurten, organisaties, GroenLinks of andere partijen, individuen enz) en het bezoeken van de buurten.
De fractie legt voor haar gemeenteraadswerk verantwoording naar de leden af via de website en de nieuwsbrief door maandelijks verslag te doen van de raadsvergaderingen en moties, amendementen en schriftelijke vragen te publiceren.
Daarnaast verantwoordt de fractie zich via dit jaarverslag en de ledenvergaderingen.
Naar de kiezers en potentiële kiezers verantwoordt de fractie zich via advertenties in de Maaspost (4 keer per jaar) en natuurlijk de website en persberichten via de plaatselijke media.

Onderwerpen, afgeleid van de raadsagenda, waar de fractie het afgelopen jaar nadrukkelijk mee bezig is geweest:

Dousberg
Met de fracties van GroenLinks en SP als enige tegenstemmers, besliste een meerderheid van de raad - op dinsdag17 februari – positief over de gewijzigde plannen voor de Dousberg. De wijzigingen waren noodzakelijk omdat de investeerder geen kans zag het eerder door de Raad vastgestelde plan voldoende rendabel te realiseren en exploiteren.
Naast de inhoudelijke bezwaren vond GroenLinks dat de gemeente bij het aanpassen van de plannen in gebreke is gebleven in het tijdig en volledig informeren van de omwonenden en belanghebbenden.
Reden voor de GroenLinksfractie om voorafgaand aan de commissie- en raadsbehandeling een informatieavond te organiseren. Op deze avond werden de afwijkingen t.o.v. het vorige plan kort toegelicht en kregen de aanwezigen de mogelijkheid hun menig te geven over de planwijzigingen.
GroenLinks stemde tegen het Dousbergplan omdat de fractie net als bij het vorige raadsstuk nog altijd van mening is dat met een andere recreatieve invulling met meer groen en mogelijkheden voor extensieve recreatie, de Maastrichtenaren meer en beter van het recreatiegebied gebruik kunnen maken. De toevoeging van de functie permanent wonen die al als terugval-optie in de eerdere plannen was voorzien, is in de ogen van GL dan ook een verslechtering.

GroenLinks diende tijdens de raadsvergadering twee moties in. Een motie voor een verruiming van de verordening voor het houden van een referendum en een motie om nu met voortvarendheid de renovatieplannen voor het zwembad op te pakken. De eerste motie kon wel rekenen op steun, alleen niet gekoppeld aan het Dousbergdossier. Door het College is toegezegd dat de mogelijkheid om de burgers via een referendum te laten meebeslissen over grote ruimtelijke plannen, terugkomt in de commissie/raad. De motie kwam hiermee te vervallen. Ook de motie over het zwembad werd ingetrokken nadat de wethouder had toegezegd om op korte termijn met een concreet voorstel te komen over de renovatie van het zwembad.

Vreemdelingenbeleid
De fractie van GroenLinks heeft begin dit jaar het initiatief genomen om de pardonregeling van de minister, die door de Kamer is goedgekeurd, in de raad te bespreken.
Het zijn de gemeenten die een belangrijke rol bij de uitwerking van het plan van aanpak hebben. Het zijn ook de gemeenten die de mensen kennen waarover dit besluit gaat.
Het zijn wij dus die verantwoordelijk worden voor het uitzetten van mensen uit hun woningen. Als gemeente hebben wij naast de plicht om rijksbeleid uit te voeren ook een zorgplicht en de plicht op te komen voor de rechten van onze inwoners.
Over een aantal probleempunten in het plan van aanpak hebben de fracties van GroenLinks en de PvdA zich gebogen en hun oplossingen in een viertal moties vastgelegd.
Tevens hebben beide fracties het College gevraagd dit standpunt bij de minister via een brief kenbaar te maken en haar te verzoeken een aanpassing van die strekking in het plan van aanpak op te nemen.

Verder hebben wij in een motie gevraagd de huidige noodopvang te continueren zolang er voor de rechtmatig in Nederland verblijvende asielzoekers geen regeling is getroffen.
Tot slot willen we de onze ogen niet sluiten voor de zware taak die de mensen hebben die de uiteindelijke ontruiming moeten uitvoeren. Wij kunnen ons voorstellen dat er situaties zijn waarop zij zich moeten kunnen beroepen op gewetensbezwaren.
Burgemeester Leers was helaas van mening dat hij geen ruimte in de wet zag om nog een rol te spelen in de uitvoering van de wet. De meerderheid van de raad deelde die mening.
Daarom werd een nieuwe aangepaste motie ingediend die wel door de hele raad werd ondersteund.

Sportnota
GroenLinks onderstreept het brede maatschappelijk belang van sport en legt vooral nadruk op de zogenaamde breedtesport. Met name het stimuleren van sport bij de jeugd vinden wij belangrijk. Waar kan dat beter dan op de scholen?
Dat sportverenigingen van belang zijn, vooral voor de jeugd en jonge gezinnen, is duidelijk en het is spijtig dat de huidige verenigingsleven terugloopt door het verlies van vrijwilligers.
Het grootste deel van sportend Maastricht is echter niet actief in verenigingsverband, daarom heeft GroenLinks vooral de nadruk gelegd op de individuele sporter en gepleit voor meer ondersteuning voor deze sporter.Via een motie hebben we de individuele topsporter een steuntje in de rug willen geven.
Ook de studentensport hoort wat GroenLinks betreft een volwaardige plek in de stad te krijgen. Het uitgangspunt van de sportnota is het verhogen van het aantal mensen dat in deze stad aan sport doet. Daar kunnen wij ons helemaal in vinden.

MTB / Yonder
In april afgelopen jaar was de GroenLinksbijdrage in de raad als volgt:
“Er is bij MTB/Yonder, het bedrijf dat voor de sociale werkvoorziening zorgt in Maastricht, een groot financieel probleem ontstaan. Als op de huidige voet wordt verder gegaan, dan groeit het tekort explosief. Voor GroenLinks heeft altijd voorop gestaan dat dit geen gevolgen mocht hebben voor de sociale werkvoorziening, er mochten daar geen ontslagen vallen. GroenLinks is dan ook vanaf het begin voorstander geweest van het verstrekken van een overbruggingskrediet zodat MTB/Yonder kon blijven draaien, wel moest er op andere fronten bezuinigd worden. Dit is ook door de hele raad zo bevonden. GroenLinks heeft aangegeven dat de huidige situatie koste wat het kost in de toekomst voorkomen moet worden. Daarom waren wij voorstander van het onderzoek door de Rekenkamer naar het wat er in het verleden is gebeurd. GroenLinks wacht deze rapportage af, daarna kan de discussie beginnen of MTB/Yonder de juiste strategie heeft gekozen.“
Inmiddels (jan. 2005) is het rapport van de Rekenkamer gepresenteerd en door de raad en B&W overgenomen.

Verordeningen Wet Werk en Bijstand vastgesteld
De WWB is de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Deze wet regelt de verhoudingen tussen de gemeente en de burger op het gebied van de bijstand en de reïntegratie. De gemeente krijgt voor de uitkeringen en de reïntegratie het geld en dient hiermee rond te komen, ook als er opeens meer mensen gebruik van de bijstand maken. Tekorten op het budget dient de gemeente uit de eigen middelen aan te vullen. Gevolg hiervan is dat de instroom in de bijstand beperkt dient te worden en dat zoveel mogelijk mensen uit de bijstand moeten. Daarom staan in deze wet de begrippen ‘werk boven uitkering’ en ‘eigen verantwoordelijkheid’ centraal. Er wordt van de mensen verwacht dat zij zo snel mogelijk aan het werk gaan. In de bijstand zitten dient van tijdelijke aard te zijn. Mensen die een bijstandsuitkering krijgen dienen dan ook niet zoals onder de vorige bijstandswet (Abw) passende arbeid, maar algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden. Dit houdt in dat je in principe alle aangeboden arbeid dient te accepteren.

In de raadvergadering van dinsdag 21 september heeft de gemeenteraad van Maastricht vergaderd over de definitieve verordeningen van de WWB.
De uitkomst van deze discussies is vastgelegd in de verordeningen. GroenLinks is niet op alle punten tevreden met het beleid. Zo vinden we bijvoorbeeld de sancties niet altijd in verhouding staan tot de gedraging. In grote lijnen echter kunnen we ons vinden in de Maastrichtse uitvoering van deze door rechts geïnspireerde wet.
Een amendement van GroenLinks over het feit dat duurzame arbeid, arbeid moet zijn van 6 maanden of langer aangesloten, is door het college overgenomen en zal worden uitgevoerd. Gevolg hiervan is o.a. dat een reïntegratietraject de voorkeur krijgt boven een baan korter dan 6 maanden.
Op het gebied van de bijzondere bijstand zijn er intensieve discussies gevoerd met de andere politieke partijen. In het begin van het stadium (januari 2004) was GroenLinks één van de weinige die zich tegen de bezuinigingen op de bijzondere bijstand keerde. De vele discussies en mede de inbreng van GroenLinks daarin leidde er uiteindelijk toe dat ook de andere partijen inzagen dat bezuinigingen op dit front niet goed waren. In de raadsvergadering van 9 november 2004 kwam er een amendement in stemming die door GroenLinks, CDA en PvdA was opgesteld en ingediend welke erop neer kwam dat er niet bezuinigd zou moeten worden op de bijzondere bijstand. De motie werd unaniem (m.u.v. de VVD) aangenomen.

Noodopvang vreemdelingen zonder recht op voorzieningen
Het raadsvoorstel "Noodopvang vreemdelingen zonder recht op voorzieningen" stelt voor de voorzieningen tot 1 januari 2006 te continueren, ondanks dat een motie van GroenLinks/PvdA over voortzetting van de noodopvang het vóór de zomervakantie in de raad niet haalde. De fractie GroenLinks vindt het een verheugend feit dat het College en de raad tijdig ingezien hebben dat deze mensen niet op straat horen en heeft dus van harte met het raadsvoorstel ingestemd.
Daarnaast stemden wij in met de handhaving van de contouren van de noodopvang en met het feit om de maximale verblijfsduur van 6 maanden te laten vervallen. Tenslotte ging onze fractie akkoord met de financiering van de tijdelijke noodopvang, die wordt gehaald uit het fonds Sociale infrastructuur en buurten.
Dit alles geldt voor de periode van 1 januari 2005 tot 1 januari 2006.

Schoolmaatschappelijk werk gered
Begin maart heeft GroenLinks samen met de VVD alarm geslagen over de dreigende afschaffing van het schoolmaatschappelijk werk. Dit werk, waarbij kinderen en jongeren op school al ondersteuning kunnen krijgen van maatschappelijk werkers heeft haar grote waarde bewezen. GroenLinks is dan ook zeer tevreden me het besluit van de raad dat dit werk in het voorgezet onderwijs word voorgezet en in het basisonderwijs word uitgebreid.

Raad 16 december 2003: motie over Jaar van de Gehandicapten
In het kader van het Jaar van de Gehandicapten (2003) en n.a.v het artikel in de Limburger van de voorzitter van het Platform Gehandicapten Maastricht heeft de GroenLinksfractie in de raadsvergadering van 16 december nog een eens via een motie aandacht gevraagd voor het gehandicaptenbeleid in onze stad.
De projecten die uitgevoerd zijn t.b.v. de gehandicapten waren vaak het initiatief van het Platform zelf en een klein aantal raadsleden werkte daar maar aan mee.
In deze motie werd tevens gevraagd wat de gemeente Maastricht dit jaar extra gedaan heeft voor de gehandicapten in Maastricht.
Het was verheugend te constateren dat de motie unaniem door de raad is aangenomen.

Coffeeshops aan de grens
In december heeft de fractie een reactie naar burgemeester Leers gestuurd over zijn ideeën over het plaatsen van coffeeshops aan de grens. GroenLinks is het met hem eens dat de handel en het gebruik van drugs teveel onrust en overlast voor onze bewoners veroorzaakt. Het huidige coffeeshopbeleid biedt te weinig ruimte om effectieve oplossingen voor deze overlast te zoeken. Dit beleid waarin het gebruik van softdrugs gedoogd wordt, maar de productie verboden is, zorgt voor criminele activiteiten waar veel geld mee te verdienen valt.
Een duidelijker beleid waarbij de teelt en de aanvoer van softdrugs voor de coffeeshops legaal wordt, is de oplossing om de criminele activiteiten rond softdrugs tegen te gaan. De prijs gaat dan omlaag en de illegale handel is niet meer aantrekkelijk. Zo’n beleid heeft tot gevolg dat de politie meer tijd krijgt voor het echte criminele werk. Het plan van burgemeester Leers om de hennepteelt in handen van de overheid te leggen is een stap in de goede richting.

Zijn plan om een of meerdere wietzones aan de grens te maken kan GroenLinks gedeeltelijk steunen. Wij vinden het geen goede zaak dat hij geen onderscheid maakt tussen eigen Maastrichtse gebruikers en de bezoekers.
De grootste overlast in de stad wordt veroorzaakt door het grote aantal buitenlandse bezoekers die hier drugs komen kopen. Wietzones aan de grenzen kunnen deze bezoekers opvangen. Als zij niet meer naar de stad hoeven kan het aantal coffeeshops in de stad verminderen en daarmee de overlast. GroenLinks vindt dit plan de moeite waar om te onderzoeken.
Er kleven echter grote risico’s aan de wietzones. De concentratie van coffeeshops trekt ook mensen met illegale praktijken aan. Het is dus noodzakelijk dat er op die wietzones een goede handhaving en controle ingevoerd wordt.
Een deel van de coffeeshops zal echter in de stad moeten kunnen blijven voor de Maastrichtenaren die regelmatig een joint willen roken. Als er toch overlast rond de coffeeshops in de stad blijft bestaan, kan als oplossing een pasjessysteem ingevoerd worden.
De boulevard-plannen hebben kans van slagen als er een regionaal samenwerking is.

Schriftelijke vragen (art. 37 en gewone vragen)
De fractie heeft het afgelopen jaar schriftelijke vragen gesteld over de volgende onderwerpen (zie voor de volledige vragen de website):

1. n.a.v. bijeenkomst ENCI-stop (17/4)
Tijdens een informatiebijeenkomst georganiseerd door ENCI-stop, is aandacht besteed aan de mogelijke negatieve effecten die de bedrijfsmatige activiteiten van de ENCI veroorzaken op de omgeving. Met name de luchtverontreiniging en de gevolgen voor het grondwater stonden tijdens deze bijeenkomst centraal. Gelet op het feit dat de gemeente Maastricht inmiddels een voorlopige beleidslijn heeft ontwikkeld hoe om te gaan met (Europese) milieunormen t.a.v. fijn stof en het feit dat de bedrijfsmatige activiteiten ook effecten kunnen hebben op de natuurlijke kwaliteiten van het Jekerdal, stelde Jos Huisman vragen (samen met D’66).
(Inmiddels zijn de ontwikkelingen rondom ENCI, zoals te volgen was via de locale en landelijke pers, in een stroomversnelling gekomen door de besluiten van de directie).

2. Uitspraak rechter over huisvesting Circumflex (4/11)
In de universiteitskrant De Observant van 4 november stond vermeld dat de rechter heeft geoordeeld dat de vereniging Circumflex één jaar langer in het Maaspaviljoen mag blijven. GroenLinks is verheugd dat de vereniging Circumflex nog een jaar mag blijven in het Maaspaviljoen zodat er nu weer ruimte is om naar andere huisvesting te zoeken en de vereniging gewoon kan doordraaien. Maar GL is tevens ongerust over de gevolgen voor de gemeente aangezien er een procedure is gestart om de vestiging van de Jeugdherberg in het Maaspaviljoen mogelijk te maken. De vragen gaan over de gevolgen die deze uitspraak heeft voor de gemeente Maastricht
Bastiaan de Jong.

3. Aanpassing van het Stadspark langs de Onze Lieve Vrouwenwal (23/9)
Dit zijn geen art. 37 vragen, maar ‘gewone” vragen).
Tot verbazing van GL werden er in dit gedeelte van het park geen voorzieningen voor de fietsers aangelegd die van de fietsbrug naar beneden komen.
GroenLinks drong er dan ook op aan dat er in het parkje een fietspad naar de Helpoort en een fietspad naar de Graanmarkt aangelegd wordt. Op deze manier kan de Hoeg Brögk toch nog een beetje aantrekkelijk worden als fietsroute.
Marleen Thissen en Saskia Hermens. (Inmiddels heeft het College besloten dat de fietspaden zullen worden aangelegd!).

4. Budgetten voor inburgering nieuwkomers (29/10)
In de Volkskrant van 27 oktober 2004 stond een stuk met als titel “Verdonk stuit bij inburgering op grote problemen”. In het artikel staat dat het budget voor de inburgering 256 miljoen bedraagt. De Minister moet hiervan zowel de inburgering van de nieuwkomers als van de ‘oudkomers’ betalen. Het is bekend dat het huidige kabinet ook ‘oudkomers’ die onvoldoende zijn geïntegreerd een nieuwe inburgeringcursus wil geven.
Toen bleek dat er te weinig geld was om het merendeel van het gewenste beleid m.b.t. de inburgering van ‘oudkomers’ te financieren onstond er bij de fractie van GroenLinks grote ongerustheid m.b.t. het budget voor inburgering van de nieuwkomers.
GL stelde het College hierover een aantal vragen.
Clemence Fey, Perry Schmitz en Bastiaan de Jong.

5. Leegstand kantoren (29/10)
In het NOS Journaal van 27 oktober was er een item over de leegstand van de kantoren in Nederland. De vereniging van ontwikkelaars en bouwondernemers, zo werd gemeld in het journaal, heeft een rapport geschreven waarin zij stelt dat er momenteel in Nederland sprake is van zeer grote leegstand van kantoorruimtes. Zij stellen dat deze ruimtes beter kunnen worden omgevormd tot woningen voor bijvoorbeeld starters en studenten. GroenLinks vroeg de wethouder de Maastrichtse situatie kritisch te bekijken.
Jos Huisman en Bastiaan de Jong.

6. MAA (19/4)
In Dagblad de Limburger van 17 april jl. stond een stuk over het bereikte sociaal akkoord tussen de vakbonden en vliegveld Maastricht Aachen Airport. In het artikel staan enkele zaken waarover GroenLinks vragen stelt.
De directeur wilde echter geen mededelingen naar de krant toe doen over de hoeveelheid geld die hiermee gemoeid is en of het geld zijn oorsprong vind bij de aandeelhouders, waarvan Maastricht er een is, of bij Omniport-Dura Vermeer waarmee ver gevorderde besprekingen zijn betreffende de overname van MAA.
Frans Keulen en Bastiaan de Jong

7. Schoolmaatschappelijk werk (30/1)
De fracties van GroenLinks en VVD maken zich ernstig zorgen omtrent de signalen dat het schoolmaatschappelijk werk in het voortgezet onderwijs gaat verdwijnen. De school wordt steeds meer aangesproken op haar opvoedingsondersteunende taak. De vele recente incidenten geven aan dat daar een belangrijke preventieve taak voor de scholen ligt.
Naar onze mening moeten de scholen echter ondersteuning krijgen in de uitvoering van die taak.
GroenLinks en de VVD benadrukken nog eens dat in het coalitieprogramma de raad ervoor gekozen heeft de scholen bij hun opvoedingsondersteunende taak te ondersteunen.
Marleen Thissen (samen met de VVD)

8. Villa Vendex (15/12)
In een artikel in Dagblad de Limburger van 15 december j.l. leest GL dat het College de mogelijkheid van het toepassen van bestuursdwang jegens de gebruikers van de skatebaan in Villa Vendex open houdt. De fractie van GroenLinks is hier verontrust over. De fractie van GroenLinks juicht het initiatief van de jongeren m.b.t. tot hun inzet bij het ontwikkelen van diverse activiteiten in Maastricht juist toe.
Frans Keulen, Bastiaan de Jong, Jos Huisman

9. Uitbreiding openingsuren slaaphuis (6/11)
(Dit zijn geen art.37 vragen, maar gewone)
In een brief van het College d.d. 3/11/04 aan de buurtbewoners van het slaaphuis “De Fronten” maakt het College melding van het besluit om de openingstijden van de opvangvoorzieningen vanaf 2005 te wijzigen.
Dit besluit is volgens een van de buurtbewoners, tevens contactpersoon van het buurtcomité met de gemeente, zonder overleg met het buurtcomité en de buurtbewoners genomen.
GroenLinks staat volledig achter het voornemen van het College om een sluitende 24-uursopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden in deze stad te realiseren, maar het College kan naar onze mening niet de afspraken die in het convenant met de buurt zijn gemaakt naast zich neer leggen.
Marleen Thissen.

10. Toeristische stadstram Maastricht (28/6)
GL stelt vragen n.a.v. krantenartikel in dagblad de Limburger met betrekking tot de toeristische Stadstram in Maastricht en de bemiddelende rol welke de burgemeester hierin heeft gehad.
Frans Keulen.

11. Uitwerpselen op daken in tuinen in Scharn-noord (14/10)
Via een inwoner aan de uit Scharn-Noord hebben wij vernomen dat bewoners in deze straat al geruime tijd overlast hebben van gele en bruine vlekken op schuine ramen en tuinmeubelen. Uit onderzoek, uitgevoerd door de Provincie, is gebleken dat er sporen van urine en fecaliën aangetroffen zijn. Bewoners van de straat zijn er van overtuigd dat de oorzaak van deze sporen afkomstig zijn van vliegtuigen die over de woonwijk vliegen en hun lading lossen. GroenLinks is van mening dat onderzocht moet worden waar deze uitwerpselen vandaan komen. Als blijkt dat ze inderdaad afkomstig zijn van vliegtuigen vindt GroenLinks dit een zeer kwalijke zaak.
Marleen Thissen en Saskia Hermens

12. Studentenhuisvesting (26/4)
Maandag 19 april jl. heeft de commissie Breed Welzijn vergaderd. Op de agenda stond o.a. de voortgangsrapportage Student en Stad. In die rapportage was een belangrijk hoofdstuk gewijd aan de studentenhuisvesting. In de nota staat dat er momenteel een evenwicht is tussen de vraag en het aanbod naar studentenkamers. Echter dit evenwicht staat volgens het stuk onder druk wegens het feit dat het aanbod op de particuliere markt aan het teruglopen is. Naar aanleiding van deze constateringen stelt GL vragen.
Jos Huisman en Bastiaan de Jong.

13. Chemische onkruidbestrijding (24/9)
In Dagblad De Limburger van 24-9-2004 staat een artikel over onkruidbestrijding in het winkelcentrum tijdens de openingsuren van de winkels.
Het winkelend publiek waaronder kinderen, kwam daarbij in aanraking met het gebruikte bestrijdingsmiddel, Roundup Evolution.
GroenLinks is van mening dat het streven naar een schone, hele en veilige stad niet ten koste mag gaan van de gezondheid van mens, dier en natuur.
Marleen Thissen en Saskia Hermens.

Naast dit alles heeft de fractie:
Een raadsbrede discussie over Hoger Bouwen geinitiëerd.
De gemeenteraad moest afgelopen jaar een besluit nemen over een voorlopige beleidslijn voor het toestaan van Hoogbouw in de stad. Dit vooruitlopend op een bredere discussie in het kader van de stadsvisie 2030.
De fractie van GroenLink opperde een voorlopig besluit voor het toestaan van hoogbouw in de stad vooraf te laten gaan met een Raadsconferentie. Tijdens of voorafgaand aan deze conferentie moeten de burgers van de stad de kans krijgen om met de raadsleden te discussiëren over dit voor het toekomstige aanzicht van de stad zo belangrijke onderwerp. Een meerderheid van de fracties ondersteunde het voorstel van GroenLinks.

Een brainstormdiscussie georganiseerd op 30 september
Er werd eens nagegaan welke zaken de fractie de afgelopen 2 jaar bereikt heeft:
- Park & ride is gerealiseerd, hoewel nog niet perfect functionerend.
- Er is een constante alertheid op milieubeleid ( ook goed door de media opgepikt)
- Huiselijk geweld is op de agenda geplaatst en staat er inmiddels prominent op
- Het schoolmaatschappelijk werk is behouden
- Raadsconferentie Hoger Bouwen is op de agenda gezet
- De minima zijn in de luwte gehouden en andere partijen schuiven in deze richting op
- ENCI is op de agenda gehouden

De bedoeling n.a.v. deze bijeenkomst is in het kader van de naderende verkiezingen een verdiepingsslag te gaan maken samen met het bestuur.

Een fractievergadering samen met de Pvda gehad op 18 maart
Door beide partijen is deze gezamenlijke voorbereiding van de raad als zinvol ervaren.

Een kaderdag in Gulpen bijgewoond op 17 oktober
Samen met de fracties in het Heuvelland is er over Ruimtelijke Ordening gesproken.

Een infobijeenkomst over de Dousberg georganiseerd op 6 februari

Themabijeenkomsten: over accomodatiebeleid, gesprek met de ENFB
Om meer achtergrondinformatie over het te bespreken accomodatiebeleid te hebben, heeft de fractie een ambtenaar uitgenodigd om uitleg te komen geven. Met de ENFB Maastricht heeft de fractie van gedachten gewisseld over het fietsbeleid.

Een debat in de Bonbonniere over de OV-as georganiseerd
Met ongeloof volgde GroenLinks de heropende discussie over de OV-as. GroenLinks wil geen cleane Markt in de stad, maar een Markt die bruist van leven zoals nu het geval is. De bussen weghalen van de Markt betekent dat de mensen niet meer in het hart van de stad kunnen uitstappen. Er zal minder gebruik van de bussen worden gemaakt en ons goede busvervoer zal in kwaliteit verminderen. Het uitgangspunt van het gemeentelijk beleid is de binnenstad bereikbaar te houden door vermindering van het autoverkeer naar de binnenstad. Om mensen te bewegen om met openbaar vervoer of fiets naar de stad te gaan is het noodzakelijk dat ze dan ook in het hart van het centrum kunnen komen. Ondernemers rondom de Markt verzetten zich tegen de OV-as over de markt. Volgens GroenLinks een misrekening want al die mensen die met de bus en fiets op de markt komen zijn wel de klanten van diezelfde ondernemers. Voor- en tegenstanders gingen levendig met elkaar in debat tijdens deze avond.

Limburgse raads- en statenledendag bijgewoond
Het provinciaal bestuur organiseert periodiek een overleg tussen raads- en statenleden in Limburg. Jos Huisman heeft namens de fractie het overleg bijgewoond.

Deelgenomen aan de beweging Keer het tij
Uit het samenwerkingsverband Keer het Tij zijn diverse locale acties voortgekomen. Burger-niet-raadslid Bastiaan de Jong neemt deel aan dit overleg.

De buurten Caberg/ Malpertuis (9 okt) en Daalhof (27 nov) bezocht
Samen met het buurtkader worden de bezoeken voorbereid. Aan de hand van de te bespreken thema’s wordt een wandeling door de buurt gepland om zaken zelf in ogenschouw te nemen.
Daarna wordt er nagepraat en geprobeerd contact te blijven houden over de besproken thema’s. Ook de leden in de te bezoeken wijken worden benaderd of zij zaken in te brengen hebben. De wijkbewoners worden via advertenties in Maaspost en/of wijkbladen uitgenodigd hen zegje te komen doen. De fractie ervaart de buurtbezoeken als leerzaam.