Op initiatief van de Fietsersbond Maastricht-Mergelland waren politieke partijen en actiegroepen op woensdag 3 februari bijeen om te praten over de Kennedybrug. De fietsroute via de Kennedybrug staat al jaren op de lijst van majeure knelpunten als het gaat om het comfortabel en veilig fietsen op het hoofdfietsroutenet van de stad. Er maken dagelijks duizenden fietsers gebruik van de brug gebruik. Ze moeten daarbij – om voorrang te verlenen aan het autoverkeer (op ca 17 plekken) - halsbrekende toeren uithalen. Een grote ‘verkeersrechtsongelijkheid’ aangezien de fietsers doorgaand verkeer zijn en in principe voorrang zouden moeten hebben. Groot probleem is ook het grote snelheidverschil tussen de fiets en de auto: op een groot deel van het traject mag 70 km/uur worden gereden. Tijdens de discussie kwamen diverse oplossingsrichtingen aan de orde.
In het kader van de verkiezingen werd aan het eind van de avond aan alle aanwezige politieke partijen gevraagd wat er over fietsverkeer in het verkiezingsprogramma is opgenomen. Alleen de fractie van GroenLinks kon met enige trots aantekenen dat de Kennedybrug in het verkiezingsprogramma is opgenomen: de snelheid terugbrengen naar 50 km/uur met uiteraard herinrichting van het gehele traject. De nieuwe inrichting ter hoogte van de A2 tunnel (Europaplein) kan een mooie aanleiding zijn dit grote fietsknelpunt eindelijk de wereld uit te helpen. Zijn we weer een trapje dichter bij “Maastricht Fietsstad”.