De klimaattop in Kopenhagen is cruciaal om de opwarming van onze aarde tegen te gaan. Natuurlijk hebben we hier mondiale afspraken voor nodig. Zonder de Verenigde Staten en China zijn onze inspanningen snel teniet gedaan. Maar klimaatbeleid is meer dan het terugbrengen van onze uitstoot van broeikasgassen. Het gaat ook en vooral om het fors vergroenen van de economie. Verslaafd blijven aan fossiele brandstoffen is niet alleen slecht voor ons klimaat, het houdt ons ook afhankelijk van brandstoffen die opraken en van politieke regimes zoals die in Rusland en het Midden-Oosten.

Kiezen voor klimaat is dus ook kiezen voor een slimme economie. En die keuzes zijn niet afhankelijk van Kopenhagen. Op gemeentelijk niveau liggen de oplossingen voor het grijpen. In de strijd tegen klimaatverandering is een grote rol weggelegd voor gemeenten.

Gemeenten kunnen veel doen
Gemeenten zijn een spil in de omschakeling naar schone energie. Met lokale energiebedrijven bieden verschillende gemeenten nu al het hoognodige tegenwicht voor de grote energie-multinationals. Ook laten gemeenten zo zien dat energie van dichtbij kan komen. Waarom olie importeren, als je je eigen zon en afval kan (her)gebruiken?

Maar energie moet soms ook van ver komen. Wind op zee of zon uit Zuid-Europa. Het energie-aanbod is niet altijd gelijk aan de vraag. Daarom moet onze energie-infrastructuur ook worden aangepast om een tijdelijk aanbodoverschot op te slaan dichtbij de consumenten. In de gemeenten dus. Daarom is de omschakeling naar elektrische auto’s ook zo belangrijk. Die auto’s zijn niet alleen transportmiddelen; ze helpen ons ook om tijdelijk energie op te slaan. Ook bij deze omschakeling hebben gemeenten een sleutel in handen: zonder hun hulp zal de elektrische auto niet van de grond komen.

Regionale overheden als aanjagers van innovatie
Ook op het gebied van energiebesparing kunnen gemeenten voor de broodnodige innovatie zorgen. Zo werkt de gemeente Maastricht op initiatief van GroenLinks aan een plan om Maastricht vanaf 2030 klimaatneutraal te laten zijn. In Nijmegen hebben bedrijven een convenant gesloten om in 3 jaar tijd 9% energie te besparen. De provincie Utrecht wil huisrenovaties verplicht stellen. Terwijl in Sittard-Geleen huiseigenaren voordelig een lening kunnen afsluiten om hun huis te isoleren of van duurzame energie te voorzien. Ook op het gebied van openbaar vervoer zijn gemeenten een proeftuin voor alternatieven voor ons transport. Niet voor niets doet de elektrische tram zijn herintrede in verschillende steden waaronder Maastricht.

De technologieën bestaan vaak al. Het zijn vaak de toepassingen die uitblijven. Veel innovaties die hun succes hebben bewezen in proefprojecten belanden vaak weer terug op de plank. Gemeenten kunnen het verschil maken door die nieuwe technologieën te gaan gebruiken.

De poort naar wereldwijd succes
Het wemelt in Nederland van de ondernemers met oplossingen voor het klimaatprobleem. Door sterk gemeentelijk klimaatbeleid krijgen zij de kans hun ideeën in de praktijk te brengen. Ideeën die we straks kunnen exporteren naar het buitenland. Wereldleiders stellen straks aan de internationale onderhandelingstafel een nieuw klimaatakkoord vast, maar op gemeentelijk niveau laten we nu vast zien dat het kan. Goed beschouwd zijn het de gemeenten die gaan zorgen voor nieuwe groene banen. Daarvoor hoeven we niet eens op Kopenhagen te wachten.

Gerdo van Grootheest, fractievoorzitter GroenLinks Maastricht
Femke Halsema, fractievoorzitter GroenLinks
Bas Eickhout, Europarlementariër GroenLinks