Uit onderzoek blijkt dat een deel van de Zuid-Limburgse jeugd op zeer jonge leeftijd het eerste glas alcohol drinkt: 11 jaar (landelijk 14 jaar). Dit ligt ver af van de nieuwe wettelijke norm van 18 jaar. Ook blijkt dat in Maastricht-Heuvelland alcohol op jonge leeftijd vooral verkregen wordt via familie of vrienden. Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het gebruik van alcohol op jeugdige leeftijd leidt tot beschadiging van de nog in ontwikkeling zijnde hersenen. Om die reden heeft de gemeenteraad van Maastricht in de raadsvergadering van 26 november 2014 een regionaal preventie- en handhavingsplan vastgesteld.

"We willen dat het alcoholgebruik onder jongeren omlaag gaat. De gemiddelde leeftijd waarop het eerste glas gedronken wordt moet omhoog. Dat kan de gemeente niet alleen. Daar hebben we de ouders, scholen en ondernemers bij nodig. Handhaving is belangrijk, maar preventie door voorlichting misschien nog wel des te meer", aldus fractievoorzitter Gert-Jan krabbendam namens GroenLinks. Met jeugdige mystery guests is getest hoe vaak gevraagd wordt om een identiteitsbewijs en bij gebleken minderjarigheid de verkoop van drank wordt geweigerd. "Wat opvalt, is dat het percentage waarin dat gebeurt bijzonder laag is. Het plan zet qua voorlichting vooral in op jongeren en ouders. Wat GroenLinks betreft mag er ook een stuk voorlichting naar ondernemers toe plaatsvinden. Ook bij hen moet duidelijk zijn wat de schadelijke gevolgen zijn van alcoholgebruik op jeugdige leeftijd."

Bij de commissiebehandeling was de mogelijkheid van jongeren om de kroeg te bezoeken een punt van discussie. Verschillende café's weigeren minderjarigen om niet in de problemen te komen. Krabbendam: "Maar dat is niet de oplossing. We moeten niet dezelfde richting op als elders in het land, waar jongeren bij elkaar komen in zuipketen, zonder toezicht van volwassenen. Minderjarige jongeren moeten ook in de stad kunnen uitgaan en plezier kunnen maken. Maar tot hun 18e nog wel even zonder alcohol."

Omdat het een regionaal plan betreft, zal het preventie- en handhavingsplan ook nog door de andere gemeenteraden in Maastricht-Heuvelland worden behandeld en worden vastgesteld. Het nieuwe, regionale beleid geldt van 2015 tot 2019.