Snellere opvang van zwaargewonde dieren en een chipactie voor honden en katten. Dit zijn opvallende punten uit de nieuwe nota dierenwelzijnsbeleid die onder meer op verzoek van GroenLinks onder verantwoordelijkheid van GroenLinks-wethouder Gerdo van Grootheest is opgesteld. Het nieuwe gemeentelijk dierenwelzijnsbeleid moet leiden tot een betere samenwerking tussen de betrokken organisaties en meer duidelijkheid voor burgers over waar men terecht kan met een al dan niet gewond zwerfdier. Belangrijkste verandering is dat er eindelijk een integraal beleid is voor dierenwelzijn in Maastricht, van huisdieren tot circusdieren, van opvang van gewonde dieren tot de jacht. De nota werd in grote meerderheid door de gemeenteraad van Maastricht is aangenomen in de gemeenteraadsvergadering van 25 november 2014.
Integrale aanpak
Veel Maastrichtenaren bezitten een huisdier of beleven plezier aan de dieren in de verschillende kinderboederijen of in de vrije natuur. Al deze dieren hebben recht op bescherming en zorg in geval van nood. Daarom is er op verzoek van de gemeenteraad een nieuw dierenwelzijnsbeleid opgesteld. Naast de vraag van de raad is ook de nieuwe wet- en regelgeving voor dieren en het verder verbeteren van de samenwerking russen de betrokken organisaties aanleiding om tot nieuw beleid te komen.
Nieuw protocol vervoer en opvang
Momenteel zorgt de Dierenbescherming voor het transport en de opvang van gewonde of gevonden honden en katten. De Dierenambulance Limburg Zuid zorgt voor het transport van alle andere gewonde of gevonden dieren. Bij het ophalen van een zwaargewond dier wordt de samenwerking verder verbeterd. Om ervoor te zorgen dat de hulp van een zwaargewond dier niet vertraagt door onduidelijkheid over waar het heengebracht moet worden en wie de rekening betaalt, is er een nieuw protocol opgesteld en een noodfonds opgericht. Op het moment dat een zwaargewond dier wordt aangetroffen, belt de vinder de Dierenpolitie via 144 (Red een Dier). Die schakelt vervolgens de juiste organisatie in voor medische behandeling en vervoer naar een dierenarts of opvangcentrum. De kosten voor eerste hulp en opvang worden in eerste instantie uit het noodfonds betaald. Zodra de eigenaar is getraceerd, worden deze kosten op de eigenaar verhaald.
Chipactie voor minima
De gemeente heeft een zorgplicht om gevonden dieren (die vermoedelijk een eigenaar hebben) minimaal twee weken op te vangen en te verzorgen. Belangrijk is het dat gevonden huisdieren zo snel mogelijk teruggaan naar de eigenaar. Dit gaat sneller als het huisdier voorzien is van een chip. Er wordt een speciale chipactie opgezet waarbij honden en katten van huishoudens met een minimum inkomen kosteloos gechipt en geregistreerd worden. Verder wil de gemeente samen met de dierenorganisaties en de dierenartsen het chippen van hond en kat meer onder de aandacht gaan brengen en promoten. Voor honden die vanaf 2013 zijn geboren, is het chippen overigens verplicht.
Verhuizing? Geef het door!
Chippen is één ding, maar bij een verhuizing vergeten mensen vaak een adreswijziging door te geven bij de instantie die de chips registreert. Bij de commissiebehandeling bracht fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam daarom de suggestie naar voren om mensen die een adreswijziging komen doorgeven aan de Basisregistratie Personen (voorheen het GBA), bijvoorbeeld bij hun inschrijving in de gemeente, in het welkomstpakket een folder te verstrekken die eigenaren van een gechipt dier eraan herinnert ook bij de registratie daarvan een adreswijziging door te geven. Daarmee wordt voorkomen dat zorgzame baasjes alsnog hun gechipte dier kwijtraken. Wethouder Van Grootheest zegde hierop toe de mogelijkheden hiervoor te gaan bekijken.