Lees hier het opiniestuk omtrent de discussie over het omleiden van de OV-as , en over het omleiden van de Ov-as zelf, welke Jos Huisman en Marleen Thissen hebben geschreven namens de GroenLinks fractie van Maastricht.
Opiniestuk Ov-as
Van Jos Huisman en Marleen Thissen (Leden gemeenteraadsfractie van GroenLinks Maastricht)
Historische blunder
Wel of geen bussen over de Markt, dat is de vraag.
Als het aan de fractieleiders van de twee grootste coalitiepartijen in de raad ligt, is bovenstaande vraag snel beantwoord. De Markt moet gewoon busvrij !. Nu dit besluit niet nemen is een historische blunder volgens de fractievoorzitter van de CDA. Aan het stadsbestuur ‘de opdracht’ het voor mekaar te boksen. De PvdA maakt alleen een voorbehoud t.a.v. de kosten. Die mogen natuurlijk niet de spuigaten uitlopen.
Tegenstanders van het verleggen van de OV-as (waaronder GroenLinks) worden met oneigenlijke en onzinnige argumenten geconfronteerd: Uit een eerste debatje met Groen Links tekenen we op:
Als bussen over de Markt blijven rijden moet er in de Boschstraat asfalt worden neergelegd (fractievoorzitter CDA)
Als de bussen op de Markt de leefbaarheid vergroten (bedoeld werd levendigheid), kunnen we ze met datzelfde doel ook over het Herdenkingsplein jagen (fractievoorzitter PvdA)
Dit is natuurlijk de gekheid ten top. Niet alleen omdat het geen pas heeft om zo besluiten er door te drukken maar temeer daar het lijkt of enkele partijen voor een zelf gekozen ‘hoger doel’, bewust de ogen willen sluiten voor de werkelijkheid. Even wat feiten op een rijtje.
De filevrije busbaan
De OV-as is enkele jaren geleden met veel moeite (Lindenkruis) zodanig uit het stadshart (Grote Gracht, Brusselsestraat) verlegd, zodat de conflicten met het nog altijd groeiende autoverkeer beheersbaar zijn. “Bussen mogen niet in de file staan” riep de politiek uit één mond. Welnu dat is deze stad - op mogelijk enkele drukke dagen en enkele calamiteiten na – goed gelukt. Met vrije busbanen en aangepaste kruispuntoplossingen rijden de bussen op tijd (relatief frequent en snel) van de Brusselse poort naar het AZM. Overstappen op stads- en regionale lijnen is goed op elkaar afgestemd. Het gebruik van het OV in Maastricht is zeker landelijk gezien, zeer goed te noemen.
Een gegeven is ook dat de Stadsbus cijfermatig (op basis van ervaringscijfers ten tijde van een afgesloten Wilhelminabrug) kan aangeven wat de terugloop is in het gebruik van de bus als er omgereden moet worden. Die terugloop is aanzienlijk en kan worden vertaald in een terugloop in de investeringen in de gehele City.
De nieuwe infrastructuur van de Wilhelminabrug en de Hasseltkade is niet afgestemd op een eventuele verplaatsing van de OV-as. Aanpassingen betekent nog meer kosten terwijl de kosten van het Mosae Forum project nu al ver boven het geplande gemeentelijk budget uitkomen. Bovendien moet nog maar blijken of een dergelijke scheiding van bus en autoverkeer in de drukke autoroute langs het Bassin, fysiek haalbaar is. Dat zal alleen kunnen tegen zeer hoge kosten.
Complicerende factor is nog de zeer onrijpe toekomstplannen rond de ontwikkelingen in de omgeving van het Bassin (timmerfabriek) en Noorderbrug (Belvedère), inclusief het doortrekken van een Lightrail verbinding over de Maas.
Leefbaarheid
Tegenstanders van het verleggen van de OV-as wordt nu verweten geen oor (en neus) te hebben voor de leefbaarheid in het woon en verblijfsgebied Markt - Boschstraat.
Maar cijfers geven aan dat:
- de geluidsbelasting met bussen binnen de normen blijft;
- met roetfilters de uitstoot van fijnstof beperkt is;
- met een aangepaste (klinker-)bestrating de Boschstraat ook met bussen, authentiek en trillingsbestendig is in te richten.
En dat met het oog op het algemene ‘hogere doel’: de leefbaarheid en bereikbaarheid van de gehele binnenstad. Bovendien wordt de markt autovrij waardoor het verblijfsklimaat zeker aangenamer zal worden.
Economisch rendement
Er zijn onmiskenbaar voordelen aan een bus- en autovrije Markt en Boschstraat. Dat ontkent niemand zelfs de medewerkers van de Stadsbus en een dromende wethouder niet.
Maar of een verkeersvrije markt beter is voor de economie wordt door de binnenstadsondernemers en bewoners al naar gelang hun belangen verschillend beoordeeld. Ook een onderzoek van €200.000 zal daar geen helderheid over kunnen geven. Als dat vervolgens gezet wordt tegenover een miljoenen investering die nodig is om de busroute via de Maasboulevard en het Bassin betrouwbaar, dus zo conflictvrij mogelijk los van het autoverkeer, om te leggen, dan is de optelsom is snel gemaakt.
Er is zeker iets te zeggen voor een verkennend onderzoek naar mogelijke splitsing van lijnen richting Noord-westhoek in relatie tot de ontwikkelingen daar maar zeker niet voor een taakstellende opdracht de gehele OV-as nu al te verleggen. Een dergelijk besluit zou achteraf wel eens een historische blunder genoemd kunnen worden.
Jos Huisman, raadslid
Antoon van Eelenstraat 76
6217 JN Maastricht
043-325 19 22
jos.huisman@maastricht.nl
Marleen Thissen, raadslid
Lage Barakken 38
6221 CK Maastricht
043-325 00 23
marleen.thissen@maastricht.nl