Tijdens de commissievergadering van Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit van 15 januari 2007 heeft de GroenLinks fractie de volgende bijdrage ingebracht naar aanleiding van de ongeëvalueerde inspraak op de concept parkeernota.
Als eerste zou GroenLinks de wethouder en zijn ambtenaren willen complementeren voor de wijze waarop deze inspraak is opgezet. Daarnaast ook onze complementen voor de belanghebbende en bewoners van onze stad voor alle reacties en suggesties die gedaan zijn om het parkeerbeleid beter vorm te gegeven.
Parkeervergunning
Als we kijken naar de resultaten van de inspraakwijzer valt op dat de meerderheid het eens is dat mensen die in de A1 zone wonen geen 2de parkeervergunning kunnen aanvragen. Als iemand in de A2 of B zone voor een tweede kenteken een vergunning aanvraagt wil ongeveer 40 tot 45 % hier niet meer voor betalen.
Toch denk GroenLinks dat dit een extra stimulans kan zijn om mensen goed na te laten denken of een tweede auto ook daadwerkelijk nodig is.
Kort parkeren
Het verkorten van kort parkeren tot 1 uur wordt door veel insprekers als niet wenselijk aangegeven, meer dan 50 % vind dit te kort, de suggestie wordt gedaan overal en minimaal 2 uur van te maken.
De vraag is of oprekking van de parkeerduur een bijdrage levert aan de doorstroming van de bezoekers aan de binnenstad. Daarbij kan ook de vraag gesteld worden of kort parkeren van 1 uur bijdraagt aan een toename van het zoekverkeer omdat er toch wel ergens weer een plaatsje vrij zal zijn.
P&R
P&R wordt door veel insprekers, zowel ondernemers en toekomstige gebruikers, als een positief instrument gezien om de druk van de binnenstad en de rest van het centrum te verminderen (90%). Wel met de voorwaarde dat er snelle en goedkopen shuttelverbindingen met de binnenstad worden opgezet. Een grote groep (70%) is van mening dat P&R/P&W gebruikt kan worden voor werkenden in de stad. Ook het inzetten van parkeerplaatsen van instellingen en bedrijven in het weekend kunnen worden ingezet voor P&R/P&W (80%).
GroenLinks vindt deze grote steun voor P&R en P&W zeer positief en een belangrijk signaal om snel volwaardig uitvoering te geven aan dit instrument.
Sturing Garages
Als het gaat om de A1 garages de meerderheid van de mensen het niet eens dat deze garages duurder moeten worden dan garages in de A2 zone om voor een betere spreiding te zorgen.
Dit geeft misschien wel aan waarom sturing op A1 locaties nodig is omdat iedereen blijkbaar op deze locaties wil parkeren en de problemen die nu optreden zullen blijven voortbestaan.
GL vind de inspraaksuggestie om auto vanaf de ring een directe aansluiting met de parkeergarages te ontwikkelen en hele goede suggestie. Het maakt het de automobilist onmogelijk rond te zwerven in de binnenstad op zoek naar een parkeerplaats.
Parkeertijden
Het verlengen van het betaalt parkeren op straat in de A-zone heeft tot veel commotie geleid.
GL realiseert zicht dat ook dat veel inspraakreactie gaan over de uitbreidingen van de parkeertijden. Maar liefst 80 % vind dit een slecht idee.
Toch is GroenLinks van mening dat minimaal tijdens de venstertijden betaald parkeren ingevoerd moet worden. Steeds meer grote warenhuizen zijn ook na 18.00u open en dit zorgt dan ook voor een toename van het zoekverkeer. Het argument dat op deze manier het verenigingsleven kapot wordt gemaakt kan GroenLinks niet delen. Maastricht is een compacte stad en er kan en moet meer gebruik gemaakt worden van alternatief vervoer dus dat moeten we op meerdere manieren stimuleren.
Parkeerbalans 7300
Als we kijken naar de binnenstedelijke parkeerbalans van maximaal 7300 PP binnen de singels en het voorzien van eigen parkeerbehoefte bij nieuwe ontwikkelingen, is er ook een grote meerderheid die hier voor is.
GroenLinks kan zich hier bij aan sluiten, verruiming van deze norm bedreigd namelijk het slagen van P&R voorzieningen en tast de leefbaarheid van de binnenstad nog verder aan.
Bezoekersregeling:
Er word door veel insprekers aangehaald dat er in de A1 zone ook behoefte is aan een bezoekersregeling. Omdat door ruimtegebrek een bezoekersregeling hier niet tot nauwelijks mogelijk is. Zou GroenLinks willen vragen of onderzocht kan worden in hoeverre het mogelijk is "Zorg" en "Dienst" parkeerhavens in te stellen in de A1 zone.
“Zorg” parkeerhavens: Op dit moment zijn er "gehandicapten" parkeerhavens. Het aantal zou kunnen worden uitgebreid en de naam te veranderen naar "Zorg" parkeerhavens. Gehandicapten "en" zorg kunnen dan van deze “Zorg” parkeerhavens gebruik maken.
"Dienst" parkeerhavens: Op dit moment zijn er "laad en los" parkeerhavens. Het aantal zou kunnen worden uitgebreid en de naam te veranderen naar "Dienst" parkeerhavens. Laders en lossers "en" dienstverleners kunnen dan van deze "Dienst" parkeerhavens gebruik maken.
Onderzoek
Vanuit verschillende insprekers (o.a KvK en enkele ondernemers) is stedelijke distributie aangehaald.
Gezien de nieuwe verkeers- en luchtkwaliteitsproblematiek is het misschien nuttig een quikscan naar de haalbaarheid van en effectiviteit op ontlasting van de binnenstad te doen die een stadsdistrebutie zou kunnen hebben.
Om bij het vaststellen van de parkeernota een goed beeld te hebben van de mobiliteitsvisie en hoe parkeren zich daartoe verhoud zouden we bij vaststelling van de parkeernota willen weten hoe alternatieve vervoer wordt ingezet. We missen nu de visie en koppeling van het complete mobiliteitsvraagstuk en de plaats die de parkeernota hierin neemt.