“Stuur Tihange met pensioen”

GroenLinks heeft een lange traditie in het verzet tegen kernenergie. In Maastricht stond GroenLinks aan de wieg van de acties om de kerncentrale in Tihange te sluiten. En ook komende maand is er weer een belangrijk verzet om Tihange gesloten te krijgen, en ook nu mobiliseert GroenLinks mee!

Op zaterdagmiddag 23 december gaan we deelnemen aan de protestmars vanuit het centrum van Heerlen naar het ABP hoofdkantoor aldaar.

Nederlandse pensioenfondsen hebben een kwart miljard euro aan pensioengelden geïnvesteerd in de eigenaar van de overjarige kerncentrales van Tihange en Doel. Het ABP is daarvan de grootste met een belegd vermogen van 116 miljoen euro!

De kernreactoren van Tihange zijn sterk verouderd en liggen regelmatig stil vanwege technische gebreken en storingen. En Tihange-2 bevat de beruchte haarscheurtjes.

Door aandelen te hebben in de moedermaatschappij Engie/Electrabel helpt het ABP mee om de centrales open te houden. De druk op Engie/Electrabel om Tihange-2 snel te sluiten moet opgevoerd worden en een goed signaal zou zijn als de Nederlandse pensioenfondsen, waaronder het ABP, het geld terughalen uit de kerncentrales.

Er zijn al gesprekken gevoerd met het ABP maar vooralsnog weigeren ze echte actie te ondernemen.

Om de druk op te voeren organiseren SP, GroenLinks, PvdA, PvdD, WISE en de Vereniging Stop Tihange Limburg/Nederland een protestmars. Verzamelen zaterdagmiddag 14u30 in het centrum van Heerlen en dan samen optrekken in een grote protestmars naar het ABP.

Vertrek mee vanuit Maastricht

Vanuit Maastricht willen we gezamenlijk naar Heerlen reizen. Verzamelen 13u40 op het NS station Maastricht dan nemen we om 13u47 (spoor 5b) de sneltrein (Arriva) naar Heerlen. GroenLinks roept haar leden en sympathisanten op om mee te gaan!