Lees hier het Raadsverslag van 21 september. Met daarin de volgende onderwerpen.

1. Wet Werk en Bijstand,
2. Noodopvang asielzoekers,
3. Speeltuinen,
4. Schoolmaatschappelijk werk,
5. Commissie Stadsontwikkeling in Caberg/Malpertuis,
6. Bestemmingsplan oud caberg,
7. Behoud Carre boerderij,

Verslag Raad 21 september 2004

Verordeningen Wet Werk en Bijstand vastgesteld.
De WWB is de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Deze wet regelt de verhoudingen tussen de gemeente en de burger op het gebied van de bijstand en de reïntegratie. De gemeente krijgt voor de uitkeringen en de reïntegratie het geld en dient hiermee rond te komen, ook als er opeens meer mensen gebruik van de bijstand maken. Tekorten op het budget dient de gemeente uit de eigen middelen aan te vullen. Gevolg hiervan is dat de instroom in de bijstand beperkt dient te worden en dat zoveel mogelijk mensen uit de bijstand moeten. Daarom staan in deze wet de begrippen ‘werk boven uitkering’ en ‘eigen verantwoordelijkheid’ centraal. Er wordt van de mensen verwacht dat zij zo snel mogelijk aan het werk gaan. In de bijstand zitten dient van tijdelijke aard te zijn. Mensen die een bijstandsuitkering krijgen dienen dan ook niet zoals onder de vorige bijstandswet (Abw) passende arbeid, maar algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden. Dit houdt in dat je in principe alle aangeboden arbeid dient te accepteren.
In de raadvergadering van dinsdag 21 september heeft de gemeenteraad van Maastricht vergaderd over de definitieve verordeningen van de WWB. Het betreft verordeningen op het gebied van reïntegratie, hoogte van de uitkering, handhaving, sancties en cliëntenparticipatie.
In Maastricht is uitgebreid gediscussieerd over de WWB. Vragen die beantwoord moesten worden waren: Wie geven we prioriteit bij het reïntegratiebeleid? Hoe sanctioneren we diegenen die zich niet aan de regels houden? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen zich spontaan aan de regels houden?
De uitkomst van deze discussies is vastgelegd in de verordeningen. GroenLinks is niet op alle punten tevreden met het beleid. Zo vinden we bijvoorbeeld de sancties niet altijd in verhouding staan tot de gedraging. In grote lijnen echter kunnen we ons vinden in de Maastrichtse uitvoering van deze door rechts geïnspireerde wet.
Een amendement van GroenLinks over het feit dat duurzame arbeid, arbeid moet zijn van 6 maanden of langer aangesloten, is door het college overgenomen en zal worden uitgevoerd. Gevolg hiervan is o.a. dat een reïntegratietraject de voorkeur krijgt boven een baan korter dan 6 maanden.
De discussie over de eventuele bezuinigingen op de bijzondere bijstand zal in november gevoerd worden. GroenLinks zal zich in deze hard blijven inzetten voor een ruimhartig minimabeleid voor met name mensen met meervoudige achterstanden.
Perry Schmitz en Bastiaan de Jong, Commissie SEZ

Noodopvang Asielzoekers zonder recht op voorzieningen                        
Het raadsvoorstel "Noodopvang vreemdelingen zonder recht op voorzieningen" stelt voor de voorzieningen tot 1 januari 2006 te continueren, ondanks dat een motie van GroenLinks/PvdA over voortzetting van de noodopvang het vóór de zomervakantie in de raad niet haalde. De fractie GroenLinks vindt het een verheugend feit dat het College en de raad tijdig ingezien hebben dat deze mensen niet op straat horen en heeft dus van harte met het raadsvoorstel ingestemd.
Daarnaast stemden wij in met de handhaving van de contouren van de noodopvang en met het feit om de maximale verblijfsduur van 6 maanden te laten vervallen. Tenslotte ging onze fractie akkoord met de financiering van de tijdelijke noodopvang, die wordt gehaald uit het fonds Sociale infrastructuur en buurten.
Dit alles geldt voor de periode van 1 januari 2005 tot 1 januari 2006.

Speeltuinen
Het voorstel, dat weinig afweek van de vorige voorstellen over dit onderwerp gaf in onze fractie weinig aanleiding voor discussie. Met het amendement van de VVD, SP en D66 betr. punt 4. ( dat ging over de verdeling van en voorwaarden die gesteld worden aan het bedrag bedoeld voor vervanging van speeltoestellen) was voor onze fractie geen aanleiding om mee te gaan. (Dit werd ook verworpen).
Het budget voor speelruimte is weliswaar miniem, maar niet onoverkomelijk om met de voorwaarden in te stemmen.

Schoolmaatschappelijk werk gered
Begin maart heeft GroenLinks samen met de VVD alarm geslagen over de dreigende afschaffing van het Schoolmaatschappelijk werk. Dit werk, waarbij kinderen en jongeren op school al ondersteuning kunnen krijgen van maatschappelijk werkers heeft haar grote waarde bewezen. GroenLinks is dan ook zeer tevreden me het besluit van de raad dat dit werk in het voorgezet onderwijs word voorgezet en in het basisonderwijs word uitgebreid.
Clemence Fey-Thewissen, commissie Breed Welzijn

Commissie SO op locatie Caberg Malpertuis
Onder het motto “de politiek dichter bij de burger” werd de vergadering van de commissie Stadsontwikkeling gehouden in de wijk Malpertuis. Dit omdat met name de plannen voor deze wijk een belangrijk onderdeel vormden op de agenda. De politiek moest zich voor het eerst uitspreken over de toekomst van Caberg-Malpertuis. Sloop en nieuwbouw maken hier net als in het buurtplan Magnifiek Malberg, onderdeel van uit. Keuzes dus die pijn doen.
Zowel burgers, wethouders en politici voerden het woord en spraken zich uit over de plannen. GroenLinks stemde evenals alle andere partijen in met de globale contouren van de buurtaanpak en het principebesluit tot het starten van het sloopproces van ca 130 woningen aan de Tamboerijnstraat.

Bestemmingsplan Oud-Caberg
Lof was er voor de aanpak waarin de bewoners van de buurten volop de gelegenheid krijgen mee te denken over de toekomst van de wijk. Ook bijzonder is dat niet het hele plan tot in detail wordt uitgewerkt maar dat al op onderdelen wordt begonnen. Kortom een aanpak dat zorgt voor draagvlak en die van de papieren plannen snel concrete uitvoeringsplannen maakt. Een aanpak ook met risico’s, zoals exploitatietekorten en mogelijk onzekere verhuismogelijkheden op wat langere termijn, maar die Groen Links wel omarmt. Of deze wijze van vergaderen de burgers is bevallen is de vraag. Van een echt spannend debat was in ieder geval geen sprake.
Kritiek was er bij de aanpak in de naastliggende wijk waar een nieuw bestemmingsplan diverse ontwikkelingen zoals woningbouw en een ontsluitingsweg naar de nieuwe wijk
Lanakerveld mogelijk moet maken. GL vond de wijze waarop hier burgers hebben kunnen meedenken niet getuigen van een open communicatie. De fractie zet ook vraagtekens bij de ontsluitingsweg die een fraaie groene boerderijzone doorsnijdt. Het college is nadrukkelijk gevraagd de noodzaak voor deze oplossing nadrukkelijk in de beantwoording te onderbouwen.

Behoud Carreboerderij
Dan stond nog een andere boerderij op de agenda. De Carré-boerderij in de Pletzerstraat in Wolder. Met GL waren bijna alle fractie vol lof over het besluit van de college om voor dit vervallen maar cultuurhistorisch monumentale pand de monumentenstatus aan te vragen. Daar was moed voor nodig en ook het nodige doorzettingsvermogen van een grote groep bewoners, erg betrokken bij het wel en wee van de boerderijomgeving en historie. Moed vooral van het college aangezien Woningbouwcorperatie Servatius het pand voor ettelijke miljoenen euro’s heeft aangekocht en reeds concrete bouwplannen had/heeft om op de locatie een seniorencomplex te realiseren . In de sloop van bijna de gehele boerderij was daar voorzien. Die nieuwe bestemming wordt overigens door bijna iedereen onderschreven maar dan wel met de zorgvuldige bescherming van de cultuurhistorische onderdelen die het pand nog heeft. Wel is dat met de nu aangevraagde monumentenstatus in gang gezet, maar het zal moeten blijken of met deze procedure de status wordt erkend en het bouwinitiatief overeind blijft.
Jos Huisman, commissie SO