Geachte voorzitter, Geachte Colleage, beste mensen. Ter voorbereiding op deze voordracht heb ik enkele notulen van de afgelopen raadsvergaderingen doorgelezen die over de rekening gingen. Ik kwam daarbij langs een uitspraak van een raadslid welke mij zeer verbaasde. Dit raadslid zei namelijk ‘De rekening is een saai onderwerp, ik zal het dus kort houden’.
Voorzitter, de rekening gaat over het beleid wat het afgelopen jaar is gevoerd door het college. Vragen die centraal staan zijn: Heeft het college gedaan wat zij heeft beloofd; hoe heeft zij dat gedaan en wat hebben de mensen in Maastricht daarvan gemerkt. Wat is goed gegaan en wat kan beter. De Rekening behandeld het totale beleid van de gemeente Maastricht en niemand kan mij wijs maken dat het beleid, wat van zo’n grote invloed is op de dagelijkse gang van zaken in Maastricht, saai is. De rekening is net zo saai als wij hem hier vandaag maken.
Wij zullen dan ook een viertal hoofdpunten bespreken die ons zijn opgevallen in de rekening,
Maastricht wil een compacte stad in een weids landschap zijn. In een compacte stad moeten we extra zuinig zijn op de ruimte die we hebben. We moeten deze zo optimaal mogelijk benutten. In dit licht is de GroenLinks fractie bezorgd over de langzame ontwikkeling van de bedrijventerreinen van de Beatrixhaven en de Hazedans. GroenLinks wil dat die bedrijfstereinen die we hebben zo optimaal mogelijk benut worden zodat we in de rest van de stad meer ruimte over houden voor wonen groen en recreeren. GroenLinks wil dan ook graag van het college weten wat zij het afgelopen jaar heeft gedaan om de moeizame invulling van beide bedrijfsterreinen te stimuleren en wat het college van plan is om hier nog een extra impuls aan te geven.
Voorzitter, in de rekening wordt een overzicht gegeven van de inspanningen van het college met betrekking tot de ID banen. Hierin word ook gesproken over de bestandsanalyse van diegene die nu een ID baan hebben. Wat zijn hun kwaliteiten, waar kunnen zijn worden ingezet. Vraag van GroenLinks is wat de vorderingen zijn met betrekking tot deze bestandsanalyse? Wij weten dat het ID banen vraagstuk de volle aandacht heeft van het college. GroenLinks wil het college hier graag een aanmoediging voor geven. We zijn het aan de mensen met een ID baan verplicht ons maximaal in te zetten om hen in een reguliere functie geplaats te krijgen.
Het college geeft aan dat voor de ontwikkeling van het groen om de stad er momenteel onvoldoende gemeentelijke middelen beschikbaar zijn. Er word actief gezocht naar externe middelen, maar zekerheid hierover kan niet gegeven worden. GroenLinks maakt zich over deze ontwikkeling zorgen. Openbaar groen om de stad heeft niet alleen een positief effect op de luchtkwaliteit, maar ook op de bloeddruk van mensen, je kunt er namelijk prima ontspannen. GroenLinks vraagt dan ook aan het college wat de praktische gevolgen zijn als wij de doelstellingen die we gesteld hebben voor het openbaar groen niet halen, komen er dan minder wandelpaden, gaan we minder snoeien, gaan we minder zwerfvuil opruimen of laten we een gebied braak liggen want anders zou worden omgetoverd in een park? GroenLinks zou deze gevolgen één voor één zeer jammer vinden en vraagt het college met oplossingen te komen om toch de doelstellingen te halen die we onszelf hebben opgelegd.
Voorzitter vierde en het laaste punt is de overschotten die uw college meld op de Sociale gelden. 1,5 miljoen overschot op het uitkeringsbudget; een half miljoen overschot op de bijzondere bijstand en ruim 3 ton overschot op het budget voor de gehandicapten. GroenLinks is hiervan toch behoorlijk geschrokken.
Wij zijn hier in Maastricht trots op ons Maastrichtse model van sociale zekerheid. Dit is namelijk een zeer sociaal model waarin wij ook bezuinigingen van het rijk compenseren met eigen middelen. Recent hebben wij dat weer laten zien door bezuinigingen van het rijk op de Bijzondere bijstand te compenseren en zelf geld bij te leggen. Dit Maastrichts model verhoud zich niet met de overschotten op de sociale budgetten zoals die door u gemeld worden. Het geld moet volgens GroenLinks zo maximaal mogelijk worden gebruikt voor die mensen die dat geld nodig hebben. Daarmee is uw taak een lastige, U mag geen tekort draaien op het budget en u mag geen overschot hebben. Maar Voorzitter GroenLinks ziet veel liever dat de minder daadkrachtigen in Maastricht wat extra geld krijgen dan dat wij hier geld overhouden. Zij hebben het namelijk vele malen harder nodig dan wij als gemeente. Dit vraagt actieve sturing van dit college. GroenLinks roept het college dan ook op dit jaar actief te sturen zodat de sociale gelden zo maximaal mogelijk worden ingezet en een overschot zoals u over 2005 heeft gemeld niet weer voorkomt. Dan houden wij het Maastrichtse model namelijk ook echt in ere.
Voorzitter naast kritische doch opbouwende opmerkingen wil GroenLinks afsluiten met een aantal complimenten want deze zijn zeker op hun plaats. Het college heeft zich het afgelopen jaar vol ingezet om het meest positieve uit Maastricht naar boven te halen dit blijkt onder andere uit de volgende feiten: het contact van mensen in maastricht met de overheid verloopt stukker beter; De bouw van nieuwe woningen zit voor het eerst sinds lange jaren in de lift; er zijn diverse activiteiten ontplooid om de werkgelegenheid in Maastricht te stimuleren; er is ingezet op preventieve controle van milieuvergunningen wat tot minder klachten heeft geleid; De actie Sjiek en Sjoen heeft de betrokkenheid van de mensen in maastricht bij hun eigen omgeving vergroot en het jeugdbeleid heeft door middel van de jongerenraad en diverse jongerprojecten vorm gekregen. Voorzitter zo zijn er nog meer complimenten die GroenLinks zou kunnen geven aan het college maar dan zou het verhaal toch saai worden en we hadden juist afgesproken dit niet te laten gebeuren.