Een reactie op de krantenartikelen in De Limburger van afgelopen dagen over het stallingverbod van fietsen. GroenLinks steunt het protest van de fietserbond over het parkeerverbod van de gemeente.
Het verbod dat in de raad van 25 januari door een overgrote meerderheid van de raad is aangenomen zal bij de burgers veel irritatie op gaan roepen.
Vooral op plaatsen waar onvoldoende fietsrekken staan zoals op het Vrijthof, Markt maar ook het O.L.Vrouwenplein kan de gemeente nooit tot uitvoer van het verbod overgaan. Als de fietsersbond naar de rechter stapt zal ze dan ook grote kans maken dat ze gelijk krijgen.
Maar wat GroenLinks met name steekt is het negatieve effect voor de burger die met de fiets naar de binnenstad komt. Het beleid van de gemeente is; de burgers stimuleren om met openbaar vervoer of fiets naar de binnenstad te komen. Met name om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad niet nog verder te verslechteren.
Grote woorden die door de besluiten van de afgelopen maanden over het stallingverbod en de omlegging van de busbaan niet langer door een overgrote meerderheid van de politieke partijen worden ondersteund.
In plaats van de fietser en buspassagier extra in de watten te leggen, worden maatregelen genomen die het fiets en busgebruik ontmoedigen.
Ook de PvdA hoort bij die partijen die deze maatregelen in de raad van harte heeft gesteund.
In januari is het stallingverbod uitvoerig in de commissie en raad besproken. Alle voor en nadelen waaronder de zeer beperkte stallingmogelijkheden op de Markt en het Vrijthof en de gevolgen van dit besluit zijn aan de orde geweest.
Het is dan ook een valse berichtgeving van de partij om nu drie maanden nadat zij het besluit voor de wegsleepregeling in de raad heeft genomen met een tegengeluid te komen.
De fractie van de PvdA blijkt nogal windgevoelig de laatste tijd en probeert blijkbaar met het achteraf bijstellen van haar windrichting de gevolgen van haar politieke besluiten af te zwakken.
GroenLinks kan dat alleen maar toejuichten want beter ten leste gekeerd dan ……. Maar dan wel op een eerlijke manier naar de burger toe waarin de dwaling wordt rechtgezet.
GroenLinks is benieuwd naar de standpunten over de fietsenstalling op de Markt. Ook hier gaat het om een verslechtering van de stallingmogelijkheden ten opzichte van de huidige plannen.
In plaats van een grote ondergrondse fietsenstalling van 800 plaatsen ligt er nu een voorstel voor een stalling met maar 350 plaatsen in een slecht toegankelijk pand.
Geen echte oplossing voor het stallingprobleem van de fietsen en daarnaast ook nog een erg dure want 15 jaar lang kost deze oplossing de gemeente € 600 per jaar per fiets. Voor dit bedrag kun je ieder jaar een nieuwe fiets kopen.
Marleen Thissen, raadslid
Lage Barakken 38
6221 CK Maastricht
043-325 00 23
marleen.thissen@maastricht.nl