Op zaterdag 5 november trokken 10 GroenLinksers in 5 teams door Brusselsepoort. Een record op ook nog eens een prachtige dag! De teams spraken over mobiliteit, luchtkwaliteit en de kwaliteit van het groen in deze buurt.
Het belangrijkste thema was mobiliteit, gekoppeld aan luchtkwaliteit. De gevolgen van de veranderingen aan de Noorderbrug, de herinrichting van het Emmaplein, de aanleg van de fietsstraten en het groen in de buurt waren de belangrijkste onderwerpen waarover we vragen stelden als we aanbelden. Daarnaast hadden buurtbewoners zélf ook nog het een en ander te melden. De meeste mensen verwachten veel van de veranderende aanlanding van de Noorderbrug. Doorgaand verkeer zal andere routes volgen en een aantal straten wordt merkbaar rustiger. Het verkeer zal, zo verwachten de meesten, minder door de buurt naar elders rijden. Sommige straten, zoals de Statensingel, zullen, zo hoopt men, een stuk rustiger worden. De voorlichting door de gemeente over het project wordt niet door iedereen als voldoende ervaren. Mensen realiseren zich ook dat doorgaand verkeer vooral ook in samenhang met de Belgische buren moet worden aangepakt. Veel van de veranderingen ontstaan ook als gevolg van de veranderende buslijnen. Niet iedereen begrijpt waarom het Emmaplein daarom nu een dubbele bushalte heeft voor de kerk. Bij de herinrichting van het plein is meer afstand gecreëerd tussen het snel en langzaam verkeer. De prioriteit is verschoven naar fietsers en voetgangers. Bovendien is het autoverkeer drukker geworden. Dat leidt tot meer opstoppingen rond het plein. Iedereen hoopt dat als de vernieuwde brug af is, die overlast verdwijnt. Een aantal mensen vindt het plein nog steeds niet overzichtelijk en vindt b.v. dat het bushokje het uitzicht belemmert. Er is veel kritiek op het gedrag van automobilisten, die vaak elementaire verkeersregels aan hun laars lappen bij gebrek aan minimale handhaving. Op de kop van de Brusselsestraat is veel overlast door bezoekers van de coffeeshop daar. De buurt zelf gaat vooral op de fiets en te voet naar de binnenstad. Een aantal mensen vindt dat de binnenstad te traag anticipeert op de toename van het aantal fietsen. Er zijn te weinig stallingen en het nog aanwezige autoverkeer vindt men nogal eens gevaarlijk, zoals in de Brusselsestraat. Bij dit alles is de luchtkwaliteit voor velen een punt van zorg. Het vuil op ramen en kozijnen én een aangedane keel zien bewoners als zichtbaar bewijs dat daar écht verbetering noodzakelijk is. Niet iedereen wist dat bij een versoberend groenonderhoud, de rotondes tegenwoordig commerciëel worden onderhouden. De meesten vinden de rotondes, zoals die op het Emmaplein, nu mooi. Veel buurtbewoners overwegen kleinschalig deel te nemen aan vergroening, hetzij door vrijwillig “iets” aan onderhoud te doen, hetzij door bij hun eigen woning b.v. een geveltuintje te realiseren. Brusselsepoort is een buurt waar veel studenten wonen. Buurtbewoners geven aan dat het hoog tijd wordt dat het voorgenomen nieuwe beleid van de gemeente ook daadwerkelijk geïmplementeerd wordt.We spraken ook enkele, uit Duitsland afkomstige, buitenlandse studenten. Desgevraagd gaven zij aan niet te weten dat ze gewoon mee konden doen aan verkiezingen van lokaal bestuur. We hebben er uiteraardvoor gezorgd dat ze dat nu wél weten!
Coen van der Gugten.