Afgelopen raadsvergadering is het ontwerp van de Noorderbrug vast gesteld. GroenLinks heeft haar complimenten uitgesproken over de hoeveelheid inspraakreacties, die veelal van hoge kwaliteit waren. Hierdoor is het uiteindelijke ontwerp wat GroenLinks betreft aanzienlijk verbeterd, al is het niet mogelijk om iedereen geheel tevreden te stellen.
En dit is uiteindelijk waar inspraak voor bedoeld is. In de vergadering is GroenLinks ingegaan op het verder betrekken van de verschillende natuurorganisaties, die hebben aangegeven bij de totstandkoming van het natuurcompensatieplan te willen meedenken. Ten aanzien van het plan is er wat GroenLinks betreft nu eindelijk sprake van een project waarbij de fietsers ook daadwerkelijk een betere verbinding krijgen. Wij bedanken met name de Fietsersbond voor hun alternatieve plannen.
(...)
GroenLinks wordt niet gelukkig van extra asfalt in onze stad, maar ook wij realiseren ons dat de Noorderbrug een nog groter knelpunt wordt als we niets doen. Het verleggen van de aanlanding in West zal gunstig zijn voor de mobiliteitsdruk van onze gehele stad en daarmee ook ten goede komen aan onze luchtkwaliteit. Waar GroenLinks zich wel zorgen over maakt is de toename van verkeer in de toekomst. Met alle gevolgen van dien ten aanzien van de leefbaarheid, de luchtkwaliteit en de veiligheid van onze inwoners. Volgens GroenLinks is nù het moment om met een visie te komen over hoe we onze binnenstad autoluw gaan maken. De verlegging van de Noorderbrug is de kans om hier gestalte aan te geven. GroenLinks zal dit najaar dan ook met een plan komen voor een autoluwe binnenstad om zo onder andere de leefbaarheid van de binnenstad aanzienlijk te verbeteren!