Kussen en een fles wijn zijn er van de fractievoorzitter van het CDA aan het begin van de vergadering voor de jarige Mia Dircke die vanavond wel eens een beslissende stem zou kunnen hebben als het op stemmen aankomt in het OV-dossier!

MuziekGieterij
Voorafgaand aan deze raadsvergadering geeft een muziekgroep in de hal van het stadshuis een voorproefje van de vernieuwende popmuziek die met steun van de raad moet gaan klinken in de Muziekgieterij. Een van de (door de gemeente strategische aan-)gekochte panden in het Belvedère gebied. Luide, maar niet even goed verstaanbare Rap in het Mestreechs. Even later wordt de alom als sympathiek beoordeelde motie van de PvdA na een toezegging van de wethouder toch niet ingediend. Het initiatief blijft staan tot april in afwachting van een voorstel van het college waarbij alle voorstellen worden meegenomen die geopperd zijn door jongeren zelf tijdens een discussieavond eerder dit jaar.

De OV-as binnenstad
In een stevig onderzoek, dat wat mocht kosten (2 ton), zijn alle voor- en nadelen nog eens op een rijtje gezet voor een andere route van de stadsbussen. Daarbij zijn naar twee varianten gekeken: een variant waarbij alle bussen uit Gubbelstraat en Boschstraat verdwijnen en een optie waarbij toch nog een deel van de bussen de Markt aandoet via de Gubbelstraat.
Het onderzoek maakt duidelijk dat mede als gevolg van de omrijtijden het gebruik van het openbaar vervoer (OV) hoe dan ook zal afnemen en er behoorlijke kosten moeten worden gemaakt om de verlegging mogelijk te maken ( ca 6 miljoen euro). Grote milieuproblemen met het behoud van de bussen op de Markt zijn er niet. Het college wil dan ook vasthouden aan de huidige ligging van de OV-as, maar wel op termijn bekijken of het noodzakelijk is dat alle bussen de Markt moeten blijven aandoen.

Ook voor de fractie van GroenLinks gaat het verleggen van de OV-as enkele stappen te ver, temeer daar niet duidelijk is hoe lang de investering stand houdt gelet op de ontwikkelingen rondom Bassin, Timmerfabriek en Sphinx.
Daarnaast zijn volgens GroenLinks andere nadelen verbonden aan het alternatief via de Maasboulevard:

• Het monumentaal groen bij het Bassin moet weg.
  • De bushalte van de Markt is niet herplaatsbaar op de tunnel.
  • Reizigers moeten voor overstappen de busbanen oversteken.
  • Sociale veiligheid ontbreekt.
  • Er is een langere reistijd en een langere loopafstand naar de binnenstad, dus zullen er minder reizigers gebruik gaan maken van de bus.
  • De levendigheid van de Markt zal door minder busreizigers ook minder worden en het is de vraag of de warenmarkt even veel bezoekers zal blijven aantrekken zoals nu het geval is.
  • Er is slechts beperkte beschutting voor wachtende reizigers.
  • Busreizigers zelf willen in grote meerderheid ook niet dat de as omgelegd wordt.

Voor de twee grote fracties (CDA, PvdA) bleek het onderzoek niet meer dan een (dure) tussenstap om het ‘historische besluit’ er met steun van een of twee fracties door te drukken. Diverse uitkomsten en rekensessies werden in twijfel getrokken en men verkoos de eigen interpretatie.
“Er moet een visie en wil zijn om dit besluit te durven nemen” zo kan de redenering worden samengevat. Ook voor het argument dat door de dekking uit het mobiliteitsfonds belangrijke andere infrastructurele projecten moeten wachten was men niet gevoelig.

Al met al is het verloop van de discussie in de raad een teleurstelling voor GroenLinks en de andere fracties die voor behoud van de bus op de Markt waren. CDA en PvdA hebben ondanks een gedegen rapport waarin de negatieve gevolgen duidelijk zijn verwoord en de wil van een grote groep burgers, hun zinnen doorgezet en hiervoor een raadsmeerderheid gevonden. Resultaat is dat een groot deel van de bussen van de Markt verdwijnen. Een groot verlies voor het openbaar vervoer in Maastricht.

NB: U vindt u een eerder geschreven opiniestuk over de OV-as door GL elders op deze site.

Referendum
Diezelfde stemverhouding is er helaas ook bij de motie, ingebracht door GroenLinks (gesteund door VVD, D66 en SP), om uiteindelijk de bevolking een stem te geven in dit besluit in de vorm van een raadplegend referendum. Maar niet het volk krijgt een stem vanavond, het is de gekozen volksvertegenwoordiging die het deze raadsvergadering voor het zeggen heeft en geen inmenging van wie dan ook duldt. Het college mag morrend aan de slag om in twee jaar te bekijken hoe de OV-as is in te passen in het Bassingebied. Want ultimo 2006 is eind 2006. Het college wil er zelfs geen jaartje bij!!

Onderwijs Troef
Op verzoek van GroenLinks wordt de wethouder gevraagd het communicatieplan dat meer inzicht moet geven hoe de diverse partijen in de onderwijsveld met elkaar omgaan nog voor de behandeling van de begroting 2006 in de commissie Breed Welzijn te bespreken. Op deze wijze hopen we dat de strategisch goed doortimmerde nota meer concreet wordt gemaakt. Zo kan door de Raad beter gevolgd worden of de gewenste veranderingen in het onderwijs ook waar worden gemaakt.