Drie bespreekstukken bleken voldoende voor een geheel avondvullend programma.

Dood
Burgemeester Leers memoreerde in een korte inleiding het overlijden van twee “grote” mannen: Paus Johannes Paulus II en Jean Eijssen. De Paus is zonder meer de bekendste van de twee maar dat is voor Leers geen reden beide op eenzelfde voetstuk te plaatsen. Eijssen heeft zich als man uit een stuk met een groot sociaal hart en gevoel voor rechtvaardigheid jarenlang als raadslid voor de PvdA dienstbaar gemaakt aan de Maastrichtse samenleving. De verworvenheden van de Paus behoeven geen toelichting. In een overwegend sociaal-katholiek gezinde samenleving mag daar even bij worden stil gestaan. Maar opvallend was wel dat Leers in een persoonlijke noot nog eens de culturele waarde onderstreepte van de vele ceremonies, optochten en processie die verbonden zijn aan de katholieke kerk.Volgens Leers zijn deze culturele uitingen van grote waarde voor de identiteit en samenleving van de stad. Hij gaf daarbij ook aan de deelname aan deze culturele uitingen door de volksvertegenwoordiging zeer op prijs te stellen. Het leek een onschuldige opmerking maar voor de fractie van Groen Links kreeg dit statement onmiddellijk een politieke lading. Hierover in deze bijdrage meer.

De Jaarrekening 2004
De rekening vormt in de jaarlijks terugkerende raadscyclus het sluitstuk. Van het bijstellen van beleid (in een voorjaarsnota), via het maken van een begroting voor het komende jaar, naar het controleren van de rekening en resultaten van dat jaar in het daaropvolgende jaar. Dit in de vorm van het afleggen van verantwoording over de bereikte resultaten in zowel financiële als beleidsmatige zin. Financieel zo vindt een meerderheid van de Raad – Groen-Links incluis- is het allemaal in orde. Dit ondanks het feit dat het de eerste keer is dat het financieel jaar wordt afgesloten met een tekort van ca een half miljoen euro. Maar die kunnen worden gedekt uit de financiële reserves o.a. voor onvoorziene zaken dus er is nog geen man overboord.

Het toetsen of de vastgestelde doelen en beoogde effecten zijn bereikt blijkt voor de gehele raad echter een stuk moeilijker vast te stellen. Teksten zo vindt ook Groen Links zijn vaak wollig en nietszeggend en weinig meetbaar (afrekenbaar) en financieel gemaakt. Voor het CDA aanleiding alsnog een trits aan informatieve vragen te gaan stellen. Er wordt echter duidelijk gemaakt dat dit na een uitvoerige behandeling in de diverse commissies, toch niet de bedoeling kan zijn.
GroenLinks verwijst verder nog naar een passage waarin het college een voorbehoud maakt als het gaat om de verantwoordelijkheid voor het behalen van de beoogde effecten. Dat is naar de menig van de fractie een stap te ver. Het college is wel degelijk aanspreekbaar op de behaalde resultaten met uitzondering van die gevallen waar sprake is van overmacht (bv nieuwe onvoorziene regelgeving uit Den Haag). Er wordt aandacht gevraagd voor de maakindustrie, de achterblijvende woningbouwproductie en de toekomstige taak de gemeenterekening ook op rechtmatigheid te toetsen. Dat zal nog een hele klus worden.
Het college onderschrijft de diverse zorgen en belooft de volgende rekening nog transparanter en doorzichtiger te presenteren en daarmee wordt de rekening goedgekeurd.

Ruimte rond de A2
GroenLinks deelt de zorgen verwoord in moties ingediend door PvdA en CDA over het behoud van de leefbaarheid in de aangrenzende stadswijken (sluipverkeer, barrièrewerking luchtverontreiniging) zowel bij het zoeken naar een goede oplossing als ten tijde van de uitvoering. Zorgen ook over de ingewikkelde parallel lopende procedures die nu al leiden tot vertraging. Met de uitspraak dat we met het zoeken naar duurzame oplossingen voor een steeds groter wordend probleem, geen schraalhans kunnen zijn, gaf wethouder Aarts al aan zich ook zorgen te maken over de financiële kaders die nu zijn vastgesteld.
De fractie van GroenLinks gaf in haar bijdrage nog eens het belang aan nu ook te zoeken naar adequate invulling van Park&Ride en Lightrail als alternatieven voor het bereikbaar houden van de stad. Tevens moet daarmee de barrière tussen de wijken rond de A2 weggenomen worden. Het gevaar bestaat dat er in de toekomst op het tunneldek toch (te) veel verkeer blijft rijden.

Gemeentelijke Huisvesting
Met de voortgang van de bouw van het Mosae Forum-project komt de afronding van de planvorming over gemeentelijke huisvestingverhuizing rap naderbij. Sneller dan voorzien heeft de aannemer aangegeven het casco van het nieuwe gebouw tussen de Markt en de Maas te kunnen opleveren. Tijd dus om na te denken over de wijze waarop straks alle ambtenaren van de gemeente een nieuwe werkplek gaan krijgen. En natuurlijk is daar al eerder over nagedacht en zijn er al tussenbesluiten genomen. Met het voorliggende raadstuk ligt het definitieve besluit voor om de huisvesting dienstbreed innovatief van opzet te maken. Extra kosten voor eerder als PM ingevulde kostenposten zijn nu ingevuld. Een extra kostenpost van ca 10 miljoen euro ligt ter goedkeuring voor. En dat is natuurlijk even slikken.

Voor het nieuwe Mosae Forum waren deze kosten voorzien. Maar duidelijk is nu dat voor een flexibele huisvesting van het gehele ambtelijke apparaat ook het – in eerste instantie voor de tijdelijke huisvesting nieuw gebouwde - stadskantoor I (SKM 1)in Randwyck, blijvend noodzakelijk is. De dienst SEZ nu nog ondergebracht in een oud pand aan de Abstraat zal daar worden ondergebracht. Dit heeft gevolgen voor de inrichting van de (flexibele) werkplekken, archivering, ICT etc.

In diverse bijdragen maken fracties duidelijk moeite te hebben met de procesgang en eerdere besluitvorming in telkens wisselende commissies en werkgroepen. GroenLinks is echter in de eerste termijn al duidelijk: na jarenlange onzekerheid en ondanks de extra hoge kostenposten moet nu worden vastgehouden aan het gekozen concept en een besluit worden genomen. Andere fracties waaronder CDA, D66 en VVD zijn daar nog niet onmiddellijk van overtuigd. In een ter plekke uitgereikte brief en in een toelichting van Wethouder Hoogma (100 % zekerheid) wordt duidelijk dat in het SKM1 gebouw ook het bedrijfsverzamelgebouw en enkele andere externe diensten (potentiële partners betrokken bij de uitvoering van de wetWMO) zullen worden gehuisvest. Dit gegeven geeft uiteindelijk de doorslag voor een breed gedragen raadsbesluit voor het collegevoorstel. Daarbij wordt van CDA zijde wel nog dreigend opgemerkt dat mochten beoogde partners onverhoopt tocht niet deelnemen, er een ‘vet’ politiek probleem op tafel ligt.

Kruistocht
GroenLinks grijpt de discussie en besluitvorming over de huisvesting aan om een principieel punt aan de orde te stellen. Dit mede naar aanleiding van een ingezonden brief van de heer Ed Koers enkele weken geleden. Strekking van brief en motie is de scheiding van religie(kerk) en staat. Als het gaat om de inrichting van de nieuwe raadszaal vindt GroenLinks een geloofsuiting in de vorm van een kruis in de Raadszaal niet (meer) van deze tijd. In de vorm van een motie wordt dan ook voorgesteld een prijsvraag uit te schrijven onder jonge startende kunstenaars om voor de Raadszaal een kunstwerk te maken. Dit kunstwerk moet uiting geven aan de verbroedering van de multiculturele samenleving en voor iedereen ongeacht ras en of levensbeschouwing herkenbaar zijn.
Bij het in stemming brengen van de motie maakt de burgemeester de opmerking dat het college ‘er niet over gaat’ en dat wat hij er van vindt heeft medegedeeld aan het begin van de vergadering. Maar dat was de fractie wel duidelijk. Leers kon dat doen omdat het College van alle initiatief-moties voor de raadsvergadering op de hoogte wordt gesteld. Hij handelde dus met voorkennis. In de hoofdelijke stemming die volgt wordt de motie helaas alleen gesteund door D66 en Frank Smits van de PvdA.
De burgemeester dient zich echter als onafhankelijk voorzitter van de raad niet inhoudelijk of sfeermakend te uiten over een onderwerp dat nog ter bespreking moeten worden voorgelegd. Verder was het niet duidelijk of de burgemeester nu op persoonlijke titel sprak of namens het hele college. Kortom genoeg vragen om die naar de mening van de fractie nog beantwoord moeten worden.

Jos Huisman