Een raadsvergadering waarin: De Raad beslist over het wel of niet houden van een referendum over de keuze van de openbaar vervoersas; GroenLinks interpelleert naar aanleiding van een verleende kapvergunning aan ENCI; De bevindingen van de rekenkamer naar aanleiding van de bezuinigingsoperatie kort wordt besproken; De Diversiteitsnotitie ‘Maastricht Confetti’ wordt vastgesteld; Partijen afzien van het gebruik van een fractiehuis.

Referendum Wijziging OpenbaarVervoeras
Over de vraag of alle bussen nu wel of niet via de route Gubbelsstraat - de Markt en Boschstraat en omgekeerd moeten rijden, is de Raad zoals bekend ernstig verdeeld.  GroenLinks is vanaf het moment dat deze discussie - op initiatief van het CDA - werd gestart fel voorstander voor het behoud van de huidige OV-as. Dat om vele goede redenen: behoud van OV-kwaliteit, consistent bestuur en niet als laatste, de enorme kosten die gemaakt moeten worden om de bussen anders te laten rijden. Daar komt bij dat in het verleden over de plannen van Maas-Markt (MosaeForum) met de OV-as over de Markt, uitgebreid inspraak is gehouden. Over het medio vorig jaar genomen besluit de bussen toch anders te laten rijden hebben burgers hun mening niet kunnen geven.
Een groep burgers heeft mede daarom het initiatief genomen om over dit onderwerp een (correctief) referendum te houden: de raad heeft besloten, leg dit besluit nu voor aan de burgers van Maastricht. Het gaat tenslotte over een onderwerp dat veel Maastrichtenaren aangaat. Deze raadpleging kan goed gecombineerd worden met de aanstaande raadsverkiezingen.
Uit een hoofdelijke stemming blijkt echter dat ook voor het houden van een dergelijk referendum geen meerderheid in de Raad is. Op Stadsbelangen Mestreech (SM) na vinden de partijen die ook al voor wijziging van de busroute zijn dat een dergelijk referendum niet gehouden hoeft te worden: CDA, PvdA en de Seniorenpartij zijn tegen, VVD, GroenLinks, D66, SP en SM zijn voor het houden van een referendum.

Alle mooie verhalen over burgerparticipatie ten spijt de burger krijgt dus niet de gelegenheid zijn/haar mening te geven.

Interpellatie kapvergunning ENCI
Met een korte videopresentatie met de titel ‘Kappen met Kappen’ roept GroenLinks het College ter verantwoording voor het verlenen van een kapvergunning voor het kappen van 1,5 ha ENCI-bos. Het bos (ca ¼ van het totaal) is weliswaar van de ENCI maar deze heeft al eerder laten weten dit bos samen met d’n Observant  te zullen teruggeven aan de bevolking van Maastricht. Met een korte toelichting op een veertiental vragen wil GroenLinks nu weten waarom het College de kapvergunning heeft verleend. De vragen zijn globaal in drie thema’s te verdelen (voor de vragen van GroenLinks en het schriftelijke antwoord van het College klik hier):

1. De afweging binnen de kapverordening.
Het College moet en kan een aanvraag voor een kapvergunning alleen maar beoordelen op een vijftal aspecten. Het blijkt dat het College deze aspecten anders heeft laten wegen dan GroenLinks dat zou hebben gedaan. De fractie vindt dat het te kappen  bos wel degelijk van waarde is voor de recreatie en natuur ter plekke. Ook landschappelijk zal er sprake zijn van achteruitgang van kwaliteit. 

2. Bedrijfsvoering en toekomst van de ENCI.
Ook al is het formeel juridisch niet relevant toch wil  GroenLinks weten waarom maatschappelijke onrust rondom de toekomst van ENCI niet hebben geleid tot een ander besluit. Het is volstrekt onduidelijk waarom ENCI dit deel van de berg nog nodig heeft gelet op de op dit moment aanwezige mergelvoorraden en het voornemen van het concern om in 2009 te stoppen met het winnen van mergel. Ook het goedgekeurde afbouwplan voor de groeve voorziet niet in het gebruik van dit deel van het concessiegebied.

3. De mandaatregeling binnen de kapverordening
Het verlenen van een kapvergunning is gemandateerd aan het College. Het College heeft dit mandaat vervolgens neer gelegd binnen de ambtelijke organisatie. De raad wordt dus  normaal gesproken niet gekend in een kapvergunning anders dan de normale bekendmaking van een dergelijk besluit in onder andere de Maaspost. Eenieder kan tegen een dergelijk vergunning bezwaar maken.
Mede naar aanleiding van de verleende kapvergunning aan de ENCI verzoekt GroenLinks het College deze mandaatregeling aan te scherpen. Voor aanvragen voor het kappen van een halve hectare of meer dient het College de vergunning te verlenen.

Debat
In het hierna volgende debat maken met name CDA, PvdA en VVD groot bezwaar tegen het optreden van de GroenLinks fractie. In het kort komt hun kritiek  neer op een verwijzing naar het coalitieakkoord waarin staat dat de gemeente de verleende vergunning tot 2010 zal respecteren en er sprake is van een ruime overcompensatie aan nieuw aan te leggen bos. Verder wijst het CDA op het feit dat er achter het fort Sint Pieter ook 1,5 ha bos wordt gekapt mede op initiatief van GroenLinks wethouder Hazeu.

Als reactie maakt GroenLinks duidelijk dat ook zij het coalitieakkoord (en haar verkiezingsprogramma)  respecteert ! Doch dat dit wel de kern van de discussie raakt: het is voor GroenLinks niet aangetoond dat voor een sociaal verantwoorde afbouw van de mergelproductie de ENCI deze 1.5 ha bos nodig heeft.

GL respecteert uiteindelijk de afweging die het College heeft gemaakt, maar was zelf tot een andere  afweging gekomen.
Het College zegt toe een voorstel voor een gewijzigde madatering aan de raad (commissie) voor te leggen.

Tot slot
Is er in de ogen van GroenLinks nog een wezenlijk verschil tussen de twee verleende kapvergunningen. Met het verlenen van de kapvergunning aan de ENCI met als doel het vergraven van het terrein eronder, gaan uiteindelijk cultuurhistorische waarden verloren. Het kappen van het bos achter het fort Sint Pieter dient dit cultuurhistorisch belang namelijk het herstel van de oorspronkelijke setting van het fort  in de directe omgeving. Het zicht op het voormalige schootsveld en omgekeerd het zicht vanaf de berg op het fort wordt met het verwijderen van het bos weer volledig hersteld. En dat doet recht aan de investeringen die verschillende partijen doen om het fort weer zijn oude glorie terug te geven. Daarbij blijven de monumentale bomen van dit bos in het schootsveld staan en door het open karakter ontstaat weer kalkrijke graslanden die kenmerken zijn voor de berg. Kortom de natuur en cultuur gaan er stevig op vooruit. 

Advies van de Rekenkamer op bezuinigingsoperatie
De rekenkamer heeft kritisch gekeken naar het proces dat is doorlopen om binnen het gemeentelijk apparaat te zoeken naar structurele bezuinigingen. Het College neemt een voorstel van de Raad over waarin wordt vastgelegd dat wordt gerapporteerd over de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen.Verder zegt de wethouder op verzoek van Groen Links toe dat er voor een goede toets op de uitvoering een plan van aanpak wordt opgesteld op basis waarvan de toetsing kan worden uitgevoerd.

Diversiteit met Confetti
In het raadsvoorstel  worden voorstellen gedaan om met een andere, bredere manier van werken de gewenste culturele diversiteit in de stad beter tot zijn recht te laten komen. Ook hier vindt GroenLinks met name de uitvoeringsparagraaf te mager. Het Plan van Aanpak moet worden gekoppeld aan concretere,  ‘afrekenbare’ doelstellingen. Voor de bijdrage van GroenLinks klik hier.
De wethouder geeft aan dat het nu gaat om de daadwerkelijke activiteiten waarbij eenduidigheid voorop staat. Verder is het in zijn ogen een technische vraag of je voor activiteiten gericht producten inkoopt of dit stimuleert middels het verlenen van subsidies.

Fractiehuis
Reeds eerder hebben de meeste politieke partijen mede om vanuit de noodzaak tot verdere  gemeentelijke  bezuinigingen, te kennen gegeven geen gebruik meer te willen maken van een (nieuw duur) fractiehuis. Het oude fractiehuis in de Bogaardenstraat zal na de verkiezingen worden verlaten. De politieke fracties krijgen in het vervolg een financiële vergoeding om te kunnen voorzien in eigen fractieondersteuning en vergaderruimte.