Een vergadering waarin een burgerinitiatief van de bewoners van de Tongerseweg wordt geagendeerd voor de vergadering van november; een permanent Reuzenrad voor goed wordt verbannen uit de stad; de seniorenpartij opkomt voor starters op de koopmarkt; een motie van GroenLinks, gesteund door PvdA en CDA wethouder Aarts (eindelijk) in beweging brengt; de Markt in Maastricht het intiemste plein van Maastricht belooft te worden, wethouder Costongs door de knieën gaat voor ontstemde vrouwelijke fractieleden en demonstrerende vrijwilligers van de dierenambulance en Andre Postema (fractievoorzitter PvdA) afscheid neemt van de Raad.
Burgerinitiatief Tongerseweg
De bewoners langs deze drukke verkeersader in Maastricht zijn het zat. Het autoverkeer waarvan een groot aandeel vrachtverkeer, zorgt in hun ogen al jaren voor een onhoudbare situatie. Te lang, zo vindt het opgerichte actiecomité worden ze door het College en ambtenaren aan het lijntje gehouden als het gaat om het aanbrengen van verbeteringen in de leefbaarheid. Ze maken nu met succes gebruik van de mogelijkheid om dit onderwerp via een burgerinitiatief op de raadsagenda te plaatsen. Burgemeester Leers complimenteert namens alle fracties de initiatiefnemers en kondigt aan dat dit punt besproken zal worden tijdens de raadsvergadering van november.
Geen Reuzenrad in Maastricht
De krant maakte afgelopen zomer (komkommertijd) dankbaar gebruik van de creatieve inbreng van de fractievoorzitter van het CDA. Deze kwam plots in het nieuws met de aankondiging dat een anonieme groep ondernemers bereid was grote sommen geld te investeren in het opkrikken van het toeristisch product van onze stad. Vele duizenden banen lagen in het verschiet. Belangrijkste trekker: een Reuzenrad als permanente kermisattractie. Eerst nog gedacht dicht bij de binnenstad maar na de eerste opklinkende kritieken, snel verplaatst naar het voormalige en al jaren braak liggende industrieterrein in Limmel langs de Maas. Daar zou het minder schade berokkenen aan ons fraaie historische stadskern. Waarna een ware polemiek losbarst in de gazet De Limburger. Partijen vechten om de voorrang om kenbaar te maken dat dit toch echt niet kon. Ook de fractie van GroenLinks werd uit het zomerreces wakkergeschut en stuurde een ingezonden stuk naar de krant (zie opiniestukje “Te Grote Broek”elders op deze site)
Dit alles is een dikke maand later aanleiding voor de PvdA om via een geagendeerde brief tijdens de raadsvergadering nog eens even stil te staan bij het thema stadsvisie. Belangrijkste boodschap: De fractievoorzitter van het CDA (Van Rens) mag met zoveel ideeën komen als hij wil maar moet zich wel realiseren dat de discussie en besluitvorming te allen tijde in de Raad zal plaatsvinden. Ideeën getoetst zullen worden op dat wat de raad aan richtinggevende kaders heeft vastgesteld. Repliek van van Rens: je moet ook niet blind zijn voor de werkelijkheid: als er ondernemers zijn die willen investeren in de stad dan moet je daar serieus naar kijken. GroenLinks is van mening dat goedkope vormen van werkgelegenheid (in de sfeer van retail) niet de gewenste weg is om de (werkgelegenheids) problemen in deze stad structureel op te lossen.
Burgemeester Leers maakt aan het eind van het debatje duidelijk dat het College altijd openstaan voor initiatieven, liefst concrete plannen. Ze zal vervolgens een beoordeling maken of de plannen passen in het profiel van de stad met drie belangrijke uitgangspunten: voldoende kwaliteit en allure en versterkend voor de Europese identiteit. Vraag blijft, wie waren nu die anomie initiatiefnemers.
SeniorenPartij Maastricht komt op voor startende (kopers) op de woningmarkt
Dit door het instellen van een fonds, starters een helpende hand te bieden bij het financieren van de aankoop van een woning boven op de gangbare hypotheekverstrekkingen.
Een lovenswaardig initiatief zo vindt ook Groen Links, maar met veel vragen over de effectiviteit en de financiële consequenties voor de gemeente. Besloten wordt dit voorstel nader te onderzoeken alvorens een besluit te nemen voor het instellen van een fonds.
Herinrichting Markt
De fractie van GroenLinks zet als enige partij stevig in op het financiele tekort dat inmiddels is ontstaan als gevolg van het verder oprekken en uitwerken van de inrichtingsplannen voor de Markt en omgeving: 2.2 miljoen Euro. Niet gering in tijden van bezuinigingen. We geloven daarnaast de wethouder niet op haar blauwe ogen dat de aanvullende dekking voor dit tekort uit een Europees fonds (dat na uitvoering zal worden uitgekeerd) zo goed als binnen is. GroenLinks koopt liever geen kat in de zak, maar wil heldere afspraken en niet nog meer ongedekte financiële risico’s. Invoeren van baatbelasting, mocht het subsidieverzoek onverhoopt toch stranden, is voor de fractie niet bespreekbaar. Een compliment ontvangt de fractie bij haar standpunt als het gaat om de eventuele vrijwillige bijdrage van ondernemers. In de discussie rond de herinrichting van de Markt hebben GroteGracht/Helmstraat-ondernemers kenbaar gemaakt wel te willen bijdragen aan een snellere herinrichting van hun straat. Dat trekt in de ogen van de fractie de verhoudingen volledig scheef: winkelstraten die zich niet kunnen organiseren of er financieel minder rooskleurig bijzitten hebben het nakijken en financieel daadkrachtige bedrijven bepalen waar en wanneer er in de stad plannen worden uitgevoerd. Dat primaat, zo vindt GroenLinks, ligt nadrukkelijk bij de raad.
Dus komt de fractie met een pragmatisch voorstel: om de uitbreiding van de herinrichting met een tweede deel van de Boschstraat en de Hoenderstraat (op zich goed te verdedigen) op dit moment niet mee te nemen, maar de inrichting voorlopig te beperken tot de Markt en eerste deel van de Boschstraat. Uiteindelijk krijgt de fractie in die zin haar gelijk als de wethouder toezegt dat de financiële paragraaf nog een keer terug zal komen in de raad van november. Dan is ook de uitslag bekend van een stuurgroep welke een definitieve toetsing uitvoert naar de haalbaarheid van de EFRO-subsidie voor dit project.
Verder vindt GroenLinks de plannen inhoudelijk een compliment waard als het gaat om de duidelijke en complete plannen die nu voorliggen. De fractie hield zich verre van het gesteggel over de bol-ligging van het plein, het intieme karakter dat er moet ontstaan, de exacte plek van Minckelers en het aantal bomen dat de beroemste Maastrichtenaar (of heeft Rieu hem al ingehaald ?) aan het zicht zal ontrekken. Om maar een paar details te noemen.
Motie Fietsenstallingen
De strijd om een volwaardige (ondergrondse) fietsenstalling op de Markt is vooralsnog beslecht in het voordeel van de voorstanders voor een stalling in het pand Snijders (zie het verslag van de raadsvergadering van juni). We voorspelden echter al dat dit onderwerp zeker nog een keer terug zou komen op de raadsagenda. De fractie van Groen Links greep de eerste de beste gelegenheid al aan om nu eindelijk wat meer daadkracht los te weken bij verantwoordelijk wethouder Aarts. Dit naar aanleiding van een memo welke besproken is in de commissie Stadsbeheer Mobiliteit en Milieu. Daarin worden voorstellen gedaan voor het uitbreiden van fietsenstallingen nabij de OLV-parkeergarage. Tot grote verbazing wordt uitgesproken dat het opheffen van autoparkeerplaatsen ten behoeven van het uitbreiden van fietsparkeren niet aan de orde was. Dat nu is volledig in strijd met de oproep verwoord in een nota bene een raadsvergadering eerder in meerderheid aangenomen motie van de PvdA, waarin met name deze optie als oplossing voor het zoeken naar meer stallingsmogelijkheden zeker moest worden meegenomen. Het korte termijngeheugen was klaarblijkelijke bij de VVD-wethouder stevig van slag. Dus bracht GroenLinks wederom een motie in stemming, gesteund door PvdA en CDA waarin het college opdracht kreeg alle aangedragen locaties rond de Graanmarkt te effectueren. De wethouder zag door deze ruime meerderheid genoodzaakt bakzijl te halen. Hij stemde in met:
- Een stalling voor scooters en fietsen op Houtmaas/ ’t Bath;
- Een tijdelijks mobiele stalling langs de OLV-wal en,
- Handhaving van ca 60 fietsparkeerplaatsen in de Mariastraat.
Handhaving zo werd nog eens fijntjes toegelicht na een kritische opmerking van D66, heeft alleen plaatsgevonden en zal alleen plaatsvinden op momenten dat er voldoende fietsparkeerplaatsen beschikbaar zijn. Dat kan in de ogen van GroenLinks achteraf (na grote weerstand zowel in als buiten de Raad) de praktijk zijn, het was zeker niet het uitgangspunt van een meerderheid van de Raad toen besloten werd de wegsleepregeling in te voeren.
De dierenambulance
Het laatste maar daarom niet minder gevoelige onderwerp op de agenda van deze vergadering. De tribune zit ondanks het late uur plotseling vol met opgetrommelde vrijwilligers die het dierentransport in stad en regio verzorgen. En dat niet alleen. Al jaren is ook de opvang van dieren, niet zijnde honden en katten, een van hun bezigheden. Enkele spandoeken maken dat duidelijk. De honden en katten, zo leert het dossier, worden wel door het dierenasiel opgevangen. Een derde speler in dit al jaren slepende dossier zijn de dierenartsen. Die laten het klaarblijkelijk in Maastricht lelijk afweten als het gaat om de behandeling van gewonde dieren in de weekenden. Waardoor de dieren op transport moeten naar een wel werkende Belgische collega met als gevolg nog meer stress en lijdensverhalen.
Om het probleem eens en voor altijd op te lossen denkt wethouder Costongs de partijen dat te vragen waarvoor ze zijn opgericht: Het asiel verzorgt voortaan alle dieren, de ambulance verzorgt het transport en de dierenartsen doen hun werk, ook in de weekenden. Het asiel ontvangt een financiële bijdrage van 12.000 Euro om ook andere dieren goed op te kunnen vangen en de ambulance ontvangt een waarderingssubsidie voor hun jarenlange inzet. De ruis in de onderlinge contacten moet verdwijnen, dus samen goede en heldere afspraken. Er is een onafhankelijke inspectiedienst die toeziet op de kwaliteit van het geleverde. ‘Hamerstuk’ zo dacht ook de fractie van GroenLinks voor de commissievergadering. Maar er is buiten de sentimenten gerekend die blijkbaar sterk leven bij direct betrokkenen en enkele (vrouwelijke) raadsleden. De dierenambulance wil haar opvangfunctie na jarenlange vrijwillige inzet niet zomaar opgeven: “ Geeft ons die subsidie maar dan regelen wij het wel’. En deze gedachte wordt vervolgens verwoord door VVD en CDA in de vorm van amendement en een motie.
Uiteindelijk wordt de vergadering even geschorst en komt wethouder Costongs met een tussenoplossing: Voor een jaar wordt de huidige situatie bestendigd (met financiële steun voor de opvang aan de dierenambulance).
Uiteindelijk verdient de behandeling van dit raadsstuk in de ogen van de GroenLinks zeker geen schoonheidsprijs. Inhoudelijke discussie hoort in de commissies thuis en daar moeten alle fracties hun inbreng leveren. Dat is nu niet goed gebeurd met asl gevolg een tumultueuze vergadering met een in de wiek geschoten goedwillende wethouder. Aan dierenambulance en enkele raadsleden de taak dit weer goed te maken!!