Vertrouwensexperiment moet oude regelzucht vermijden

GroenLinks maakt uit berichten van de Limburger van 2 maart op dat Maastricht wil deelnemen aan een experiment voor een regelarme bijstand. De fractie wacht een concreet voorstel van het College gespannen af.

Euromuntjes

Al eerder liet het College weten de werkwijze en opzet van de stad Utrecht te willen volgen. Nu wordt in Utrecht voorgesteld o.a. een testgroep in te richten die €199 per maand zou mogen bijverdienen. Dat is precies hetzelfde als wat nu is toegestaan. ‘’Dat is eigenlijk de moeite niet waard’’, aldus Marlise Korsten, raadslid voor GroenLinks in Maastricht. 'Het verschil in bijverdiensten met de huidige situatie is zo klein, dat het geen meerwaarde heeft. Je kunt bijvoorbeeld niet meten welke gedragsverandering optreedt in dit deel van het experiment’’.

GroenLinks Maastricht was vanaf het begin een warm voorstander van vertrouwensexperimenten. Vooral vanuit het idee om een experiment te doen met de bijstand als basisinkomen: een onvoorwaardelijk inkomen terwijl je daarnaast mag bijverdienen. Een experiment gebaseerd op vertrouwen in plaats van wantrouwen, controle en regelzucht. ‘’Maar met een basisinkomen heeft dit niets te maken”, aldus Marlise Korsten “Het komt niet eens in de buurt. Ik denk dat dan het beter is om af te wachten of een volgend kabinet meer vertrouwen heeft in Maastricht en in mensen en ons zelf een voorstel passend bij onze maatstaven wil laten maken”.