Hier leest u de voordracht die Marleen Thissen heeft gehouden tijdens de algemene beschouwingen over de begroting 2005.
Bijdrage Begroting 2005
Ondanks de grote bezuinigingen van het kabinet wordt het uitgangspunt dat de begroting sluitend moet zijn gehaald. Dit is aan de ene kant een compliment waard maar andere kant gaat dit ten koste van veel sociale initiatieven en nieuwe impulsen.
De toekomst ziet er nog minder florissant uit. Het afbraakbeleid van het kabinet gaat een grote claim leggen op het gemeentelijk beleid.
GroenLinks maakt zich grote zorgen om de nieuwe wet Maatschappelijke ondersteuning die in 2006 ingaat. In de begroting maakt u al een voorbehoud op de invoering van de wet. Het uitgangspunt dat de gemeente deze wet budgetneutraal gaat uitvoeren vinden wij voorbarig. GroenLinks wil eerst dat de politieke kaders vastgesteld worden alvorens een beslissing te nemen over de financiën. Verder vragen wij ons af hoe het College komend jaar deze wet gaat voorbereiden. Voor grote projecten als de A2 wordt een projectbureau gevormd. Wij denken dat de WMO qua implementatie ook een groot project is maar lezen hier niets over in de begroting.
Het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma 2005-2009
Betekent een vermindering van de GSB middelen me als gevolg dat u voorstelt een aantal projecten niet voort te zetten. Het zijn met name de bezuinigingen op projecten voor de jeugd en in de buurten waar wij grote moeite mee hebben.
Het GOA beleid en opvang minderjarige asielzoekers zijn belangrijk om de jeugd met achterstand een toekomst te geven in deze maatschappij. Projecten zoals de digitale trapveldjes zijn een groot succes en helpen mensen bij te tijd te blijven. Door hun grote meerwaarde op het gebied van sociale zouden wij deze projecten in de lucht willen houden.
De pot sociale infrastructuur is verworden tot een grabbelton.Dit reservepotje wordt te pas en te onpas ingezet om projecten uit te betalen die nul komma nul invloed hebben op de participatie van burgers.Het college heeft in de vjn 2002 zelf al gewaarschuwd voor het (mis)gebruik van deze gelden waardoor belangrijke impulsen in de sociale infrastructuur bij gebrek aan middelen op de plank blijven liggen.Nu kan ze de verleiding zelf niet weerstaan.We snappen best dat in deze tijden van krapte de verleiding groot is maar een verantwoorde selectie blijft noodzakelijk. Zo heeft financiering van de website voor de culturele biografie geen enkele relatie met deze pot geld.GroenLinks pleit er dan ook voor om de kleine €5mln euro die nog over is selectiever in te zetten voor voorzieningen in de sociale infrastructuur. Er komen nog veel knelpunten op het gebied van de sociale infrastructuur aan. Als we alleen al kijken naar de buurtplannen van Caberg-Malpertuis die budgettairneutraal zijn ingeboekt. Bij de andere buurtplannen is veel geld vanuit deze pot gebruikt om de sociale infrastructuur in de buurten te financieren. Malberg €5mln. Wij verwachten dat ook in de buurten Caberg-Malpertuis financiele middelen achter de hand gehouden moeten worden voor het neerzetten van een goede sociale infrastructuur.
GroenLinks wil alle burgers de kans blijven geven mee te doen met het sociale leven van de stad. Participatie van alle burgers is een voorwaarde om deze stad gezond te houden. Hoe minder mensen mee kunnen doen met het maatschappelijke leven des te meer onvrede en onrust er komt. De gevolgen hiervan zijn groot. Mensen kunnen niet meer voor zichzelf opkomen en worden angstig en ontevreden. Dit is juist het tegenovergestelde van wat het kabinetsbeleid voor ogen staat. Zelfredzaamheid.
Daarom wil GroenLinks geen versobering van de bijzondere bijstand en declaratieregeling.
Deze voorgestelde versobering staat in schril contrast met het voorstel van het College om de budgetten voor bestuurskosten (representatiebudget €60.000) en reputatiemanagement (€100.000) te verhogen.
GroenLinks heeft al moeite met het budget marketing waarvan de output erg wazig is. Nu komt u weer met zoiets onduidelijks aanzetten.
Algemene opmerking veiligheid
Veiligheid is naast sociale participatie en werk een van de topprioriteiten. GroenLinks staat hier nog steeds achter maar de manier waarop er naar gekeken bevalt ons niet zo. De grote ophef en belangstelling voor de aanpak op diverse veiligheidsterreinen is buiten proporties. Maastricht wordt neergezet als een zeer onveilige stad waardoor de mensen zich steeds onveiliger gaan voelen. In de begroting wordt zelfs een link gelegd met terrorisme. Als we ook die dreiging nog over de stad gaan uitroepen wordt het doemscenario erg groot. Slecht voor onze reputatie lijkt ons.Teveel nadruk wordt gelegd op repressie en met name de drugsscene heeft enorme aandacht. Ook wij vinden dat de drugs veel overlast met zich meebrengt maar constateren dat de aanpak het subjectieve gevoel bij de burger tot nu toe nauwelijks heeft verminderd. Prima dat criminele activiteiten aangepakt worden maar de vele maatregelen die de privacy van de burgers aantasten zijn niet in verhouding tot de mate van geweld.
De ongebreidelde uitbreiding van cameratoezicht vinden wij onverantwoord. Het lijkt wel of de negatieve kanten nauwelijks serieuze aandacht krijgen. De grote verwachtingen zijn niet waargemaakt en steeds mee negatieve gevolgen komen aan het licht. Steeds meer woonbuurten ondervinden overlast van drugshandelaars en gebruikers. De acties van de politie op mensen die legaal een beetje hasj in bezit hebben is buitenproportioneel. GroenLinks wil dat er meer energie gestoken wordt in een duidelijk coffeeshop beleid waarbij de aanvoer van de softdrugs wettelijk geregeld wordt. Dit voorkomt meer overlast en criminaliteit en de politie heeft meer tijd om andere overlast en criminele activiteiten aan te pakken.
De buurten
GroenLinks constateert dat het aardig lukt de buurtbewoners de betrekken bij de ontwikkelingen in HUN buurt. Toch kan het beter. Wij constateren dat de buurtbewoners steeds vaker overruled worden door de ambtelijke molen. Dit was nu juist niet de bedoeling. In de programmabegroting zullen we hier nader op terugkomen.
Onze studenten
Voor deze grote groep burger 15% is weinig plek in de begroting. De voortgangsrapportage van de nota student en stad gaf diverse knelpunten aan. We missen een eenduidig studentenbeleid en oplossingen voor de meest urgente knelpunten. Het College blijft echter steken op de complexe uitvoeringssituatie terwijl de huisvestingsproblematiek van Circumflex schreeuwt om een oplossing en de hoogopgeleiden nog steeds uit de stad wegtrekken.
De gemeentelijke huisvesting
Is voor ons een inmiddels niet meer te volgen. De uitgangspunten die de raad in december 2000 vastgelegd heeft. De vele discussies in de commissie Markt Maas. Alle goede voornemens om met nieuwe kantoorconcepten te gaan werken in beperkte maar functionele gebouwen liggen in de prullenmand.
Voor de zoveelste keer worden we geconfronteerd met bijgestelde plannen en hogere huisvestingskosten. De controle op de gang van zaken zijn wij kwijt maar willen we wel terug. Het lijkt ons inmiddels een dossier waar de rekenkamer zich over zou kunnen buigen.
Tot zover onze bijdrage,
Marleen Thissen