Op 27 november 2009 opende de gemeente Maastricht de International Service Desk. Deze servicebalie heeft als doel om personen die vanuit het buitenland voor werk of studie (tijdelijk) in de regio Maastricht komen wonen te helpen met praktische zaken en informatie over wonen, leven en werken in Maastricht en omgeving. Specifiek gaat het hier om expats en buitenlandse studenten. Wat GroenLinks betreft een uitstekend initiatief om nieuwe inwoners met een buitenlandse achtergrond gastvrij te ontvangen en te faciliteren in hun nieuwe (tijdelijke) woon- en werkstad. Maastricht positioneert zich hiermee verder als internationale stad.
De servicebalie ging onbemensd van start. Bezoekers konden via computers informatie opvragen. We schrijven nu september 2010, meer dan negen maanden verder. De INKOM is net achter de rug. Vele internationale studenten vestigen zich rond deze periode in Maastricht. En de International Service Desk van de gemeente Maastricht is nog steeds onbemensd. GroenLinks kan zich voorstellen dat er een opstartfase van toepassing is bij de servicebalie. Maar ook na meer dan negen maanden kunnen bezoekers nog steeds enkel via een computer informatie opvragen.
Dat kan in onze optiek toch niet de bedoeling zijn van een International Service Desk.
GroenLinks heeft daarom in de rondvraag van de raadscommissie AZ de vraag ingediend wanneer het college van plan is de balie, al dan niet met beperkte openingstijden, te bemensen zodat bezoekers door een levend persoon worden welkom geheten in Maastricht en geassisteerd in plaats van door een toetsenbord en computerscherm.