Normaal gesproken zijn bij grote projecten projectontwikkelaars verantwoordelijk voor de aanvraag van grote stroomaansluitingen. Maar soms heeft de gemeente ook nieuwe aansluitingen nodig. Zo ook in het geval van walstroom voor cruiseschepen. Dit zou ervoor moeten zorgen, dat aanleggende cruiseschepen niet de hele tijd hun vervuilende dieselmotoren moeten laten lopen. Veel steden hebben al langer om die reden walstroom aansluitingen in hun havens gerealiseerd. Maar Maastricht vond dit lange tijd niet nodig. Tot er een (terechte) motie kwam om walstroom te gaan aanleggen.
Nu wordt ons door de wethouder verteld, er alleen een kleine stroomaansluiting beschikbaar is en dat een mogelijke oplossing gecombineerd met batterijen te duur is.
Wij vinden dat wat te gemakkelijk en hebben daarom schriftelijke vragen gesteld als eerste stap om toch tot een walstroom oplossing te gaan komen. We zijn benieuwd naar de antwoorden!
Netcongestie komt niet uit de lucht vallen. Wij vinden, dat de gemeente dit te veel heeft laten sloffen. Netcongestie is slecht voor onze economie. Maar ook voor mensen met zonnepanelen. Als het stroomnet te vol is, kun je soms niet meer terugleveren en worden de zonnepanelen automatisch afgeschakeld. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. De door onze motie mogelijk geworden kabelgootjes in de stoep voor opladen van elektrische auto's wordt eerst een jaar beperkt tot 50 aanvragen. Kortzichtig en door het geringe aantal geen bijdrage om het net te ontlasten. Immers, al die commerciële laadpalen belasten het stroomnet. Als rijders van elektrische voertuigen via hun huisaansluiting en met zonnestroom laden wordt het stroomnet veel minder belast en bovendien zijn gebruikers van zonnepanelen dan verzekerd van een teruglevermogelijkheid, die ze geen geld kost.
GroenLinks zet zich in om te zorgen dat jouw energierekening betaalbaar blijft.
GroenLinks werkt aan jouw toekomst en aan de toekomst van Maastricht!