Het grootste gedeelte van het maastrichts gemeentelijk wagenpark rijdt op schone energie. Inmiddels wordt 80% van de totaal gereden kilometers op jaarbasis op schone energie gereden. Dat betekent dat de emissieuitstoot van CO2 (broeikasgas), NOX (smog) en PM10 (fijnstof) maximaal gereduceerd is. Dat komt de luchtkwaliteit in de stad ten goede.
In het bestuursakkoord van het college was afgesproken dat 50% van het gemeentelijk wagenpark in 2010 op schone energie zou rijden.
GroenLinks-wethouder Wim Hazeu is heel tevreden; 'Door de maatregelen die nu genomen zijn is die doelstelling ruim en voor die datum gerealiseerd'.
Momenteel zijn twintig grootverbruikers van het gemeentelijk wagenpark aangepast; De wagens bestaande uit huisvuilauto's, veegmachines, strooiwagens en containervoertuigen zijn voorzien van roetfilters en of ze rijden op pure plantaardige olie. Ook zijn oudere wagens vervangen door nieuwe voertuigen met schonere verbrandingsmotoren (euronorm 6), waardoor de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen verminderd wordt.
Inmiddels zijn ook al gemeentelijke bestelauto's vervangen door bestelauto's die op aardgas rijden. Ook snorscooters worden vervangen door energiezuinige exemplaren. Hulpgereedschappen zoals bladblazers en boomzagen worden voorzien van milieuvriendelijke brandstof. Het is de bedoeling dat binnen afzienbare tijd alle gemeentelijke vervoersmogelijkheden en hulpgereedschappen zo energiezuinig mogelijk worden aangestuurd.