In de fractievergaderingen hebben wij ons hoofd zitten breken welke keuze wij moesten maken betreffende de tram. Eén keuze staat vast en dat is dat GroenLinks wil dat er een tram komt. Nu geen keuze maken zou het risico groter maken dat de tram er niet komt.
Diverse factoren spelen mee in zo’n afweging. Bijvoorbeeld, het aantal reizigers, de verkeersveiligheid en de meningen van de belangenorganisaties.
.....
Als fractie is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken naar besluiten die in het verleden zijn genomen die van invloed zijn op de keuzes die we nu moeten maken. Een voorbeeld van zo’n belangrijk besluit is het verleggen van de OV-as. Een besluit waar GroenLinks niet voor was en is. Een dergelijk besluit creëert vervolgens een domino-effect. Als je bijvoorbeeld kijkt wat de Markt voor een plein geworden is na het verleggen van de ov as, dan vraag je jezelf af of daar een tram door moet gaan rijden.
Bij het Maastracé zal de tram gaan rijden over de Bassinbrug. Dit gebied zal binnenkort een ontwikkeling ondergaan. Door nu te kiezen voor dit tracé, bezegel je indirect ook het lot van de brug op het Bassin. Je gaat niet eerst een tramspoor aanleggen om dat vervolgens te verleggen om de brug te slopen. Dat is geld weggooien.
Wat ons betreft bestaat de optimale keuze na het verleggen van OV as niet meer. Het lot van de tram was toen al bepaald. Omdat GroenLinks een partij is van inhoud, rest je dan niets anders dan kiezen voor het Maastracé.