GroenLinks kiest voor modern en schoon openbaar vervoer
Woensdag 25 februari werden in het van de Valk hotel in Heer tijdens een openbare informatiesessie voor raadsleden van Maastricht en leden van Provinciale Staten de uitkomsten van de “Review Tram Vlaanderen Maastricht” gepresenteerd.
Met deze presentatie kwam er een eind aan de wat ongemakkelijke periode van vertrouwelijkheid die binnen de raad was overeengekomen.
De bijeenkomst was openbaar, ook onze vrienden van Groen Lanaken waren aanwezig.
Niet verwonderlijk, want het onderwerp “tram” staat ook in Lanaken hoog op de agenda. De tram is dan ook vooral een gezamenlijk project van Vlaanderen en Maastricht én van Gemeenteraad en Provinciale staten. En dat betekent dat juist op moeilijke momenten samen optrekken geboden is.
De review maakt na een hernieuwde analyse duidelijk dat om allerlei technische redenen het oorspronkelijk geplande traject over de Maas naar het station te duur wordt. Het geplande budget van ongeveer 65 miljoen zou stijgen naar zo'n 97 miljoen. En dat geld is er niet.
Eén van de aanbevelingen in de review is dat alternatieve eindpunten aan de westelijke kant van de Maas onderzocht dienen te worden: de Maasoever bij Mosae Forum en de Boschstraat bij de Markt.
Tram: beter en schoner openbaar vervoer
Voor GroenLinks is belangrijk dat deze toekomstgerichte verbetering van de oost-west infrastructuur toch wordt gerealiseerd. Het gaat tenslotte om belangrijke (universiteits-) steden in Belgisch- en Nederlands Limburg die door een snelle, comfortabele verbinding langs kleinere kernen met elkaar verbonden worden. Een tram ook, die een eind maakt aan een groot aantal vervuilende bus bewegingen in onze stad.
Samenwerking met onze Belgische partners
Het invullen van een bijgestelde ambitie, een eindhalte bij het centrum, dient in nauw overleg met de Belgische partners te worden onderzocht. De signalen uit België zijn duidelijk: dit voor de Belgen belangrijke en grote project wil men graag doen slagen. Het lastige “staartje” in Maastricht mag het project niet doen struikelen. Meer dan ooit is loyale samenwerking noodzakelijk.
Onderzoek naar voorbereidingstraject
Voor GroenLinks Maastricht is intussen wél duidelijk dat alle stappen die de laatste jaren zijn gezet in het voorbereidings- en besluitvormingsproces eens goed onderzocht dienen te worden. Daar zullen ongetwijfeld wijze lessen uit getrokken kunnen worden.
De uitkomst van de review dwingt ons nu in ieder geval de ambitie bij te stellen tot een realistisch niveau. GroenLinks kiest ervoor het kerndoel, een betere en schonere oost-west openbaar vervoer structuur, te realiseren.