Raadsronde
Op 26 mei werd in een raadsronde de noodzakelijke besluitvorming over de ondergrondse fietsenstalling voor het station voorbereid.
De horeca, vooral hotels, rond het station gaven tijdens de inspraak aan dat ze weinig zin hadden in de overlast tijdens de bouw van de fietsenstalling. Ook de straten rond het station, zoals de St. Maartenslaan, werden naar hun idee de laatste tijd verwaarloosd. Deels komt dat, gaven zij aan, omdat in de aanloop naar de geplande aanleg van het tram tracé de aankleding van deze straten alvast was versimpeld: bomen waren tijdelijk vervangen door slecht onderhouden plantenbakken. De hoteliers stelden ook dat ze liever geen bussen in hun straten zagen rijden. De wethouder, John Aarts, gaf aan dat dat laatste geen reële eis is, omdat busvervoer en een treinstation nu eenmaal bij elkaar horen.
Hij zegde wél toe zijn best te doen om tot een integrale aanpak van alle benodigde werkzaamheden te komen, zodat de overlast in duur en heftigheid niet meer zal zijn dan strikt noodzakelijk. Het ontwerp van de entree van de stalling, in de stationsstraat, wordt later dit jaar aan de raad getoond.
Aanbestedingscontracten
Raadsleden gaven aan bezorgd te zijn dat bij dit wat grotere project opnieuw ongewenste situaties met buitenlandse werknemers kunnen ontstaan. De wethouder zegde toe de raad zoveel mogelijk te zullen informeren over de inhoud van de aanbestedingscontracten.
Bouwput is een feestje waard?
Natuurlijk is het geen pretje om pal voor een station 1,5 jaar lang een bouwput te hebben, daar kunnen veel andere steden over meepraten. Er is geen plek in Maastricht waar elke dag meer mensen te voet, op de fiets of in een bus langs komen. Daarom pleiten we ervoor dat geprobeerd wordt om de bouwplaats een positieve uitstraling te geven. Dat kan b.v. door de bouwhekken aan te kleden met grote foto's die door fietsende gebruikers van het station zijn gemaakt. Zo verbind je de bouw met de belangrijkste gebruikersgroep en krijg de hele operatie een feestelijk tintje.
Binnenkort volgt besluitvorming in de raad.
Coen van der Gugten.