De raad besloot om in te stemmen met de voorlopige eindhalte aan de van Hasseltkade. Maar dat ging niet vanzelf.

De PvdA dient een motie in om de trein over de spoorbrug te laten rijden. Het gaat echter over een tramverbinding van stad tot stad. Hoewel de spoorbrug een logisch alternatief lijkt, blijkt uit onderzoek dat het technisch, wettelijk en contractueel niet mogelijk is. Het is een catch 22.

Groenlinks is van mening dat de tram er moet komen. Dat we nu een besluit moeten nemen omdat we anders nog heel veel jaren een moeilijk bereikbare provinciestad blijven. En de spoorbrug is allang geen optie meer. Het lijkt verleidelijk, maar we moeten de feiten accepteren.

We kunnen niet de extra kosten nemen voor de aanpassing van de Wilhelminabrug. Maar we kunnen wel gefaseerd werken aan de aansluiting met het station.

De voordelen voor de stad zijn enorm als deze verbinding wordt gerealiseerd. De ontwikkeling van Belvedère zal erbij gebaat zijn. 

In Vlaanderen wordt het project een politiek steekspel. Maastricht dreigt een stok te worden om een Belgisch project mee te slaan. 

De functionaliteit van de van Hasseltkade kan vergelijkbaar zijn met de functionaliteit van het station.

Het opnieuw onderzoeken van de spoorbrug als alternatief tracé betekent dat er enorme risico's ontstaan, waardoor de doorgang van het traject in gevaar komt. Los van het feit dat we weten dat het niet kan. Het besluit van nu is beslissend voor de realisatie van de verbinding tussen Hasselt en Maastricht, het is nu of nooit.

Voor meer informatie: http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl